Stjernelag av musikere på Oslo stumfilmfestival

Dette er musikerne som skal gi lyd til stumfilmene under årets utgave av Oslo stumfilmfestival.

Kjetil Schjander Luhr

Kjetil Schjander Luhr.

Kjetil Schjander Luhr (f. 1977) har vært fast stumfilmmusiker på Cinemateket siden 2001, og har de siste årene satt musikk til klassikere som spenner fra Jeanne d’Arc og Nosferatu til The Kid og Sherlock Jr. Sammen med Kristin Bolstad er han også musiker på Den kulturelle skolesekken-produksjonen Stumfilmkonserten og har spilt hundrevis av stumfilmkonserter rundt omkring på norske skoler.

I fjor framførte han og hans lille orkester nyskrevet musikk til Murnaus Sunrise, som ble et av de absolutte høydepunktene under vår første stumfilmfestival. I år har han tatt fatt på en enda større tysk stumfilmklassiker, Metropolis, og komponert ny musikk til den. Vi er sikre på at når han samler musikerne Kristin Bolstad på vokal, effekter og live elektronikk, Øystein H. Bang på trommer og perkusjon, Fredrik Gundersen på kontrabass, Erlend Barratt-Due Solum på klarinett og Karl Strømme på trompet lørdag 24. august, blir det en forestilling du ikke bør gå glipp av. I tillegg møter du Schjander Luhr bak tangentene på utekino under visningen av Sherlock Jr. på fredag og en rekke av de andre filmene under festivalen.

Kristin Bolstad

Musiker Kristin Bolstad sitter på et gulv.

Foto: Kristin Bolstad ©

Kristin Bolstad (f. 1981) har vært musiker på Cinematekets DKS-produksjon Stumfilmkonserten siden 2015, der hun har stått for lydeffekter og foley-lyd. Hun er komponist, vokalist og improvisasjonsutøver, med lang erfaring med å skrive og framføre egne verk. Hun har en fascinasjon for lyder og har siden hun var barn etterlignet alt og alle rundt seg, noe som også former hennes uttrykk i lydleggingen av stumfilmer. Bolstad har komponert flere stedsspesifikke verk, der rommet i seg selv stiller de akustiske og kompositoriske premissene i verket. Hun har komponert for ensembler som Alpaca Ensemble, danske Scenatet, canadiske Quatuor Bozzini, og har blitt fremført på samtidsmusikkfestivaler i Norge og utlandet.

Håvard Gressum Antonsen

En mann med skjegg og høyt hårfeste sitter foran et piano og smiler.

Håvard Gressum Antonsen (f. 1989) har vært engasjert som stumfilmpianist på Cinemateket siden 2017. Han er fast pianist på Det Andre Teatret i Oslo, der han improviserer musikk til teater ukentlig, blant annet i forestillingene Instant Broadway og Såvidt en hit. I det siste har han også skrevet musikk til teaterforestillinger som har blitt spilt mange hundre ganger på turné med Den kulturelle skolesekken, ved siden av å jobbe som frilans pianist, arrangør og komponist.

Rolf-Erik Nystrøm

Mann spiller saksofon i helvete.

Rolf-Erik Nystrøm (f. 1975) er en av verdens ledende saksofonister. Han har – inspirert av samtidsmusikk, tradisjonsmusikk fra hele verden, improvisasjon, rock, klassisk musikk og elektronisk musikk – utviklet nye måter å bruke saksofonen på. Han har flere ganger vært solist med Oslo-Filharmonien og KORK, men også Sveriges Radios Symfoniorkester, orkestrene i Basel, St. Petersburg, Bergen, Stavanger med flere. Han har komponert til film, tv, teater og dans, og bidratt som både skuespiller og danser, og dessuten spilt konserter i 50 land på fire kontinenter, vært med på over 100 plater, urfremført over 150 verker skrevet til seg av internasjonalt ledende komponister, og samarbeidet med noen av verdens ledende kunstnere (William Kentridge, Christian Wolff, J.M. Coetzee, Renzo Piano).

Hans siste plate Oriental Winds of the Baroque har av anmeldere blitt kalt en av de viktigste akustiske utgivelser noensinne.

Poing

Tre menn står oppstilt bærende på hver sin lydeffekt.

POING er Rolf-Erik Nystrøm på saksofon, Håkon Thelin på kontrabass og Frode Haltli på akkordeon. Siden oppstarten i 1999 har POING urfremført over hundre verk av europeiske, asiatiske og amerikanske komponister, og har utgitt seks plateinnspillinger i eget navn. De tre musikerne er blant verdens fremste utøvere på sine instrumenter, både som utøvere av notert musikk og som improvisatører. Dette gjør at POING også får utradisjonelle oppgaver av komponister og festivaler som går utover vanlig interpretasjon, samspill og formidling av samtidsmusikk. De har utviklet et meget tett samspill og en rik erfaring med mange forskjellige musikkstiler.

POINGs virksomhet er like vidstrakt og uredd som den musikalske tilnærmingen gruppen er blitt kjent for, med konserter og festivalbesøk i hele Norge, og en utenlandsvirksomhet som strekker seg fra Sverige via Tadjikistan til Kina, Japan og USA.

Trioen samarbeider også jevnlig med andre musikere fra hele verden med bakgrunn fra ulike stilarter - både tradisjonell og moderne musikk. Her i Norge er de kjent for samarbeidene med blant andre Maja S.K Ratkje, Lars Lillo-Stenberg (og deLillos), Lasse Marhaug, Torgeir Rebolledo Pedersen og mange, mange flere.

POING ønsker gjennom sin musikkutøvelse å øke forståelsen for og interessen for all musikk de oppfatter som vesentlig, og å sette musikken inn i politiske og faglig tydelige kontekster med et håp om å kunne engasjere et aktivt publikum og en levende diskurs rundt kunstens betydning og viktighet.

Oslo Sinfonietta

Et orkester sitter i et øvingslokale og øver.

Oslo sinfonietta øver (foto: ©Anna Julia Granberg Blunderbuss).

Oslo Sinfonietta er Norges eldste virksomme samtidsensemble, grunnlagt i 1986 av komponist Asbjørn Schaathun. Dirigent og kunstnerisk leder Christian Eggen har hatt ledelsen siden 1993.

Oslo Sinfonietta består av frilansmusikere og medlemmer fra noen av landets mest fremtredende orkestre, som Oslo-Filharmonien, Kringkastingsorkesteret, Operaorkesteret og Det Norske Kammerorkester. Dette gir ensemblet den kvalitet og fleksibilitet et moderne repertoar forutsetter.

Oslo Sinfonietta opptrer jevnlig på norske og utenlandske festivaler, og var medstiftere da Ultima-festivalen ble dannet i 1990. I utlandet har ensemblet besøkt festivaler og konserthus som Muziekgebouw aan ‘t IJ i Amsterdam, Casa da Música i Porto, Festival Présences i Paris, biennalen i Venezia, Milano Musica og Music Biennale Zagreb. Høsten 2015 ble Oslo Sinfonietta tildelt Kritikerprisen for prosjektet Lachenmann!

Juliana Venter

En kvinne med mikrofon og briller, langt hår, står og synger engasjert.

Juliana Venter er sanger og skuespiller. Hun er født og oppvokst i en afrikaanerfamilie i Sør-Afrika og Namibia, der hun studerte operasang og piano. Fra 2000 har hun bodd og virket i London, Kelty, Køln, München og Berlin. I 2016 flyttet hun til Norge.

Hun har av pressen blitt kalt «the queen of South-African avant garde», men med føttene også godt plantet i opera, samtidsmusikk, folkemusikk, jazz, støymusikk og fri improvisasjon. Hun har bidratt på flere internasjonale innspillinger, og gitt ut soloalbumet Spooky Attraction From A Distance, av musikkpressen nevnt i samme åndedrag som Anthony Hegarty og Joanna Newsom, som et viktig bidrag til avantfolk-stilen.

Hun har arbeidet med blant andre Josef Suchy, Carlo Mombelli, POING, Kouame Sereba, Per Oddvar Johansen, Becaye Aw, Maja S.K. Ratkje, KORK, Frikar, Rolf-Erik Nystrøm, Munorensemblet, Harald Hårfagres Kammerorkester, Eirik Raude og Mats Eilertsen.

Lars Andreas Aspesæter

Pianist Lars Andreas Aspesæter sitter bak et flygel der ansiktet speiler seg i det blankpolerte oppslåtte flygel-lokket.

Lars Andreas Aspesæter. Foto: Kine Jensen ©

Lars Andreas Aspesæter (f. 1988) er pianist, arrangør og improvisatør utdannet fra Norges musikkhøgskole. Han er frilans musiker, og jobber med alt fra artister som Kurt Nilsen og Ingebjørg Bratland til tv-programmer som Beat for Beat og Tacoshow. De siste årene har han akkompagnert flere stumfilmer for bl.a Cinemateket og Risør filmklubb, og vært på turné med en stumfilmforestilling på barneskoler i samarbeid med Den kulturelle skolesekken. Lars Andreas Aspesæter er også improviserende musiker og lydlegger i podkasten og sceneshowet Plutselig Barneteater, som gikk på Edderkoppen scene i fjor høst