Den kulturelle skolesekken

Skoleåret 2018/2019 har vi to tilbud i Den kulturelle skolesekken: Stumfilmkonserten er et fast tilbud til alle elever på 8. trinn i Oslo-skolen. Elevene på 6. trinn i Lørenskog deltar på animasjonsverksted.

Stumfilmkonserten

Bli med på en filmhistorisk reise med klassiske stumfilmer fra filmens barndom. På Stumfilmkonserten får du se seks stumfilmer. Filmene vises med levende lyd og musikk i kinosalen. Pianist Kjetil Schjander Luhr spiller musikken og effektmaker Kristin Bolstad lager stemningsskapende foley- og effektlyd. Konserten kombinerer filmvisning og fortelling og gir elevene en introduksjon til hva stumfilm er, og hvordan film ble spilt inn og fremført før lydfilmen var oppfunnet. Viktige stikkord er filmhistorie, magi og slapstick.

​Praktisk informasjon​

Forestillingen varer en time, og starter presis. Møt opp i tide! Oversikt over når skolen skal besøke oss finner dere på DKS Oslo sine hjemmesider.
Kontakt oss gjerne hvis dere har spørsmål eller praktiske behov i forbindelse med besøket.

Læringsressurser

Lære mer om stumfilm?
Har dere lyst til å lære mer om stumfilm før eller etter forestillingen, så finner dere forslag til oppgaver her:

En smakebit fra Stumfilmkonserten. Verdens første science fiction film, Reisen til månen, vises med improvisert lyd og musikk.

Animasjonsverksted

Hvordan lager man en animasjonsfilm? Animasjonsverkstedet gir en innføring i animasjon. På fem aktivitetstasjoner eksperimenterer vi med forskjellige animasjonsteknikker. Verkstedet ledes av Elin Aasheim.

Animasjon som læringsmetodikk
I et skoleprosjekt er det både gøy og motiverende å formidle hva man kan via film. Ved å lage animasjon oppfylles kompetansemål relatert til å lage sammensatte fortellinger, og det å bruke digitale verktøy for produksjon innenfor fagets premisser. Hva med å animere en historisk periode? Elevene må sette seg inn i både arkitektur, klesdrakter, og historiske hendelser for å fortelle sin historie.

Gjennomføring av dagen

Praktisk informasjon
Oversikt over når skolen skal besøke oss finner dere på DKS Lørenskog sine turnésider.
Læreren kan med fordel dele klassen i fem grupper før ankomst.

  • Kl. 09.30 Oppstart for klasse 1. Demonstrasjon av animasjon
  • Kl. 09.50 - 11.30 Stasjonsundervisning i animasjon
  • Kl. 12.00 Oppstart for klasse 2. Demonstrasjon av animasjon
  • Kl. 12.20 - 14.00 Stasjonsundervisning i animasjon

Det er mulig å spise matpakke på huset mellom kl. 11.30-12.00, dersom klassen rydder etter seg.

To animasjonsfigurer laget av papir.

På animasjonsverkstedet kan du animere kule og fantasifulle figurer. (Foto: Elin Aasheim)

Beskrivelse av stasjonene

Stasjon 1: Cut-out teknikk. Elevene lager fantasifigurer og lærer hvordan figurene tegnes, dekoreres, og settes sammen for å få bevegelighet i animasjonen.

Stasjon 2: Cut-out figurene animeres i animasjonsboksen. Elevene kan selv bestemme handlingen, avhengig av figurene de har laget på stasjon 1. (PS: første gruppe på stasjon 2 må animere med ferdiglagde figurer, men lager egne cut-outs på sin siste stasjon.)

Stasjon 3: Direkteanimasjon i plastilina. Elevene samarbeider om å forme en klump i plastilina under kamera. I den ferdige filmen vil vi se hvordan klumpen gradvis tar form og blir til et nytt vesen; den vekkes til live og kan gjøre mange spennende ting.

Stasjon 4: Romperaketten. Vi tester ut pixillasjon med elevene som objekter. Her vil elevene kunne bli romperaketter, forsvinne ned i gulvet, og fly i løse lufta.

Stasjon 5: Animasjon med figurer. Elevene animerer med figurer og små møbler, og historien blir til underveis. Klassen kan gjerne ha med egne figurer, men de må ikke være over 10 cm høye.

Figur i leire som titter opp av en gul kaffekopp.

Animasjon i plastilina. (Foto: Elin Aasheim)