![Mann med hund.](https://cin.imgix.net/images/Umberto-D.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=438&q=90&w=600&s=24839fc2cd46ab11baccea2d95f38ba7 600w, https://cin.imgix.net/images/Umberto-D.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=584&q=90&w=800&s=cebae5abb64ccfcf1b579fcc14fa4cb5 800w, https://cin.imgix.net/images/Umberto-D.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=730&q=90&w=1000&s=0dc463bef6044a9332b977a5b9ac0652 1000w, https://cin.imgix.net/images/Umberto-D.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=876&q=90&w=1200&s=ab0f405a68f41534c2b27bbad997ad7b 1200w, https://cin.imgix.net/images/Umberto-D.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1022&q=90&w=1400&s=e4a3cbd0fff452229dd84284a873b542 1400w, https://cin.imgix.net/images/Umberto-D.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1168&q=90&w=1600&s=974a462eca49750d6cd173ee39b86a98 1600w, https://cin.imgix.net/images/Umberto-D.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1314&q=90&w=1800&s=a1e94b74b9e2a84f017ca24017b0bf58 1800w)
Umberto D
Umberto D er Vittorio De Sicas, og kanskje neorealismens, mest modne verk.
Umberto D er en gammel pensjonist som lever alene på sin lille hybel med hunden Flaik. Han har vært en respektert offentlig tjenestemann, men nå rekker ikke pensjonen til husleie og mat lenger. Umberto D er glemt av arbeidskameratene, han er uten familie og han blir ydmyket av sin vertinne, som frekt leier ut hans værelse til elskende par. Den gamle mannen blir nødt til å vandre av gårde til pantelåneren med sine få eiendeler. Den eneste som viser litt godhet for ham, er vertinnens lille hushjelp fra landet.
Vittorio De Sicas framstilling av den gamle mannen i Umberto D er en videreføring av hans holdninger og menneskesyn fra tidligere filmer som Sykkeltyvene (1948) og Miraklet i Milano (1951). Nok en gang er det det lille menneskets harde kår, og dets enkle ønske om å leve et verdig liv, som skildres med stor innlevelse og øm respekt. Selv om Italia nettopp hadde kvittet seg med fascismens åk, var dette et veldig langt sprang fra Mussolini-epokens eskapistiske luksuskomedier – der De Sica faktisk var en fetert skuespiller, kvinnebedåreren framfor noen – til de nye realistiske filmene.
For den som vil forstå og oppleve neorealismen på sitt beste, er Umberto D helt sentral. Den poengterte samfunnskritikken kombineres med en ironisk skepsis som gjør at filmens ømhet aldri blir for sentimental.
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 1t 30m (90 minutter) |
Produsert | Italia 1952 |
Regi | Vittorio De Sica |
Medvirkende |
Carlo Battisti, Maria Pia Casilio, Lina Gennari |
Tale | Italiensk |
Tekst | Norsk |
Aldersgrense | 9 år |
Visningsformat | 35mm |
Lyd | Mono |
Bildeformat |
1.37:1
|
Forestillinger
Se mer av