![Kollasj av ulike bilder, deriblant forografier.](https://cin.imgix.net/images/VartanovsParajanovTheLastSpring5_web.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=438&q=90&w=600&s=235b2aec9d27d47bfedfea114c00580d 600w, https://cin.imgix.net/images/VartanovsParajanovTheLastSpring5_web.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=584&q=90&w=800&s=3de6dc036a3410b9cb463d62752bf70d 800w, https://cin.imgix.net/images/VartanovsParajanovTheLastSpring5_web.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=730&q=90&w=1000&s=393926894ec20b19a0ea00256f7adb1c 1000w, https://cin.imgix.net/images/VartanovsParajanovTheLastSpring5_web.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=876&q=90&w=1200&s=3d4ceeb716f5256dc4f097f467635672 1200w, https://cin.imgix.net/images/VartanovsParajanovTheLastSpring5_web.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1022&q=90&w=1400&s=7bebdfaad2c9b04ed632adf4e6b4ede3 1400w, https://cin.imgix.net/images/VartanovsParajanovTheLastSpring5_web.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1168&q=90&w=1600&s=095899a5a20cde954e4f6a4842d3db5b 1600w, https://cin.imgix.net/images/VartanovsParajanovTheLastSpring5_web.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1314&q=90&w=1800&s=34a39921146887375c4d98b45d3cdf33 1800w)
Parajanov: The Last Spring
Dette er den aller første visningen utenfor USA av den ferske restaureringen av Mikhail Vartanovs rørende portrett av Sergej Parajanov. Leder for Parajanov-Vartanov Institute, Martiros Vartanov, som også er regissørens sønn, vil innlede til visningen den 5. mai.
Parajanov: The Last Spring
1992, 1t 25min, DCP
I 1990 ønsket Mikhail Vartanov, Parajanovs gode filmskapervenn, å portrettere ham der han hadde gått i gang med en ny film – The Confession. Dette var et drømmeprosjekt som tok utgangspunkt i hans egen barndom i Tblisi, med et manus han allerede skrev på 60-tallet. Det ble snart klart at Parajanovs helse var skrantende og at filmen neppe ville bli ferdigstilt. Men det som ble filmet og som er med i Parajanov: The Last Spring viser en kunstner full av vital skaperkraft – her kunne nok et mesterverk ha blitt skapt.
Vartanovs fokus blir å la oss få et innblikk i Parajanovs kunst, hvordan han konstant måtte skape – uansett hvilke forhold eller materialer han hadde tilgjengelig. Dette illustreres spesielt godt i verkene han skapte under fengselsoppholdet; fra hjemmelagde spillkort til tegninger og dukker. Ellers hadde han en spesiell forkjærlighet for collage, viltre, fargerike og humoristiske, men gjerne med en mørkere undertone. De er ganske like filmene hans, hvor særlig Granateplenes farge blir mye brukt for å illustrere paralleller mellom hans filmer og annen kunst. Vartanov har også med flere av de unike bildene av Parajanov på settet til Granateplenes farge, her kommentert og kontrastert med scener fra den ferdige filmen.
I tillegg til Parajanov: The Last Spring viser vi denne kvelden to av Vartanovs kortfilmer; Color of Armenian Land fra 1969 og Minas: A Requiem fra 1989. Disse tre filmene regnes som hans armenske kunst-trilogi.
Parajanov: The Last Spring ble restaurert i 4k av UCLA Film and Television Archive i samarbeid med Parajanov-Vartanov Institute.
![En tankefull maske.](https://cin.imgix.net/images/ColorOfArmenianLand_web.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=600&s=c2fd12aef8c775e58f320febe56f0c03 600w, https://cin.imgix.net/images/ColorOfArmenianLand_web.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=800&s=868ea00bfe247a8bedae1de624343d9a 800w, https://cin.imgix.net/images/ColorOfArmenianLand_web.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1000&s=d8dd500b33e7f8c7f5cea43a458734e2 1000w, https://cin.imgix.net/images/ColorOfArmenianLand_web.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1200&s=e508d7d01ef03474f7de732240013d2c 1200w, https://cin.imgix.net/images/ColorOfArmenianLand_web.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1400&s=822bdf927eb2856c176baf8c1c4fa716 1400w, https://cin.imgix.net/images/ColorOfArmenianLand_web.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1600&s=00439db0ee32f926cfa14c706fa9cc80 1600w, https://cin.imgix.net/images/ColorOfArmenianLand_web.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1800&s=a2e5600dc518d11ec03f0a3b0ff21fbb 1800w)
Color of Armenian Land
1969, 15min, DCP
I 1969 debuterte Mikhail Vartanov med den impresjonistiske kortfilmen Color of Armenian Land. Filmen inneholdt bilder av regissørvennen Sergei Parajanov og maleren Minas Avetisjan, som begge var i unåde, og Kultuministeriet, Goskino og Armenfilm Studios forlangte at disse bildene skulle slettes. Når Vartanov nektet ble filmen sensurert og regissøren svartelistet. Først i 2012 skulle den få sin første offentlige visning, og i mellomtiden hadde han laget Minas: A Requiem i 1989, før han fullførte denne trilogien om armenske kunstnere med Parajanov: The Last Spring i 1992.
Filmen er en ordløs beskrivelse av relasjonene mellom Armenias ville og tidløse landskap, fortidens skaperkraft og dagens kunstnere. De unike bildene av Parajanov på settet til Granateplenes farge viser en regissør som vet akkurat hva han vil og som koordinerer både skuespillere og stab med en dirigents presisjon.
![Et maleri av en kvinne som bøyer seg ned mot en mann.](https://cin.imgix.net/images/Minas-A-Requim.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=600&s=41ba1f444c0da0eb0d2120f4c0e2a260 600w, https://cin.imgix.net/images/Minas-A-Requim.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=800&s=6f1e38904a874860b3ac71feb956cc06 800w, https://cin.imgix.net/images/Minas-A-Requim.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1000&s=5b85498d6a4f9dc904df8f0c8a0354ab 1000w, https://cin.imgix.net/images/Minas-A-Requim.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1200&s=f3604cc03bd1cbec2fd8fb6d8bc9eb1f 1200w, https://cin.imgix.net/images/Minas-A-Requim.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1400&s=a2339df75715321240937c5ed01110b6 1400w, https://cin.imgix.net/images/Minas-A-Requim.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1600&s=d5939da154f47267d4b65a8923d8215e 1600w, https://cin.imgix.net/images/Minas-A-Requim.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1800&s=ff1d582df899cdb82b52c32ba70f2e32 1800w)
Minas: A Requiem
1989, 10min, DCP
Her møter vi maleren Minas Avetisjan som ble påkjørt og drept i 1975, og en granskning etter Sovjetunionens fall viste at det var KGB som stod bak. Da dette skjedde var Minas allerede blitt et armensk ikon og bildene fra hans begravelse viser en sterkt beveget folkemengde som følger ham til graven. Hans ekspresjonistiske og nesten monokrome malerier viser en kunstner med røtter i fortiden, men som makter å blande det historiske og moderne på sitt eget vis.
The Last Spring […] exemplifies the power of art over any limitations. Francis Ford Coppola
We have to make sure that the work of seminal artists like Vartanov is preserved…His films, made under the harshest conditions and repression, are crucial to the important heritage of world cinema. Agnieszka Holland
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 2t 0m (120 minutter) |
Produsert | Armenia 1992 |
Regi | Mikhail Vartanov |
Medvirkende |
Sergej Parajanov, Mikhail Vartanov, Sofiko Chiaureli, Aleksandr Kaydanovskij, Leila Alibegashvilli, Suren Shakhbazjan |
Tale | Armensk, georgisk, ukrainsk og russisk |
Tekst | Engelsk |
Aldersgrense | 9 år |
Visningsformat | DCP |
Lyd | Stereo |
Bildeformat |
1.37:1
|
Forestillinger
-
Innledning ved Martiros Vartanov.
Se mer av