![To personer med bind for øynene.](https://cin.imgix.net/images/Shadows2.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=438&q=90&w=600&s=4c24d7945307f4cc18997239766b6a24 600w, https://cin.imgix.net/images/Shadows2.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=584&q=90&w=800&s=c4e7aff7643916683089114d52d9bf0f 800w, https://cin.imgix.net/images/Shadows2.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=730&q=90&w=1000&s=8e3221196d1499bb8f04a03433edacf3 1000w, https://cin.imgix.net/images/Shadows2.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=876&q=90&w=1200&s=87859f61ea280fd918de217a8f7583cf 1200w, https://cin.imgix.net/images/Shadows2.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1022&q=90&w=1400&s=3015f7e36067f393d8a38514f9fd314b 1400w, https://cin.imgix.net/images/Shadows2.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1168&q=90&w=1600&s=935ba14d971c9869904b74313d296d1f 1600w, https://cin.imgix.net/images/Shadows2.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1314&q=90&w=1800&s=489c75e891867fd23c3507ff169d32d2 1800w)
Fortidens skygger
Filmen der Parajanovs kreative geni først virkelig kom frem.
Fortidens skygger skulle bli filmen der Sergej Parajanov ble oppdaget av en hel verden. Etter en håndfull kompetente, men tradisjonelle filmer ble han med egne ord inspirert av Tarkovskijs debut, Ivans barndom, og så muligheten til å revitalisere læremestrene fra VGIKs poetiske visjoner. Både Dovzhenkos trilogi (Jorden, Arsenal og Zvenigora) og Igor Savchenko siste film Taras Shevchenko (1951), hvor Parajanov var regiassistent, brøt med den rådende sovjetrealismen og strakk seg mot film som egen kunstart.
Selv med priser og strålende mottagelse i utlandet ble Parajanov nektet utreisetillatelse og filmen ble holdt tilbake fra hjemlig distribusjon. Et av problemene var at Parajanov nektet å dubbe den til russisk, da han mente at den lokale ukrainske Hutul-dialekten var en essensiell del av filmens uttrykk. Et år senere fikk han viljen sin og filmen ble som en av ytterst få sendt ut i sin opprinnelige form. Prisen var at han nå var en merket mann i myndighetens øyne.
Fortidens skygger er ingen konvensjonell fortelling, det er en dypt psykologisk film. Den dreier seg mer om myter og det underbevisste og er rik på både freudianske og jungianske bilder. Originaltittelen betyr «skygger av glemte forfedre» og peker mot den kollektive underbevissthetens arketyper, og filmen handler på ett plan om menneskehetens fellesopplevelser: kjærlighet, desperasjon, ensomhet og død. Symbolikken og psykologien utfolder seg ikke bare på handlingsplanet, men også gjennom lyd, musikk og farger. De motstridende perspektivene og umulige kameravinkler skal forvirre tilskueren og utradere vår individuelle synsvinkel, og antyde et kollektivt perspektiv. Gjennom hele filmen påtvinger Parajanov oss dette spørsmålet: Gjennom hvilke øyne ser jeg? Fra toppen av et tre, fra bunnen av en dam, fra senteret av en voldsom 360°-rotasjon – gjennom hvilke øyne? Fortidens skygger er et kraftig vitnesbyrd om regissørens posisjon som filmens Gud.
Courtesy Dovzhenka Film Studio.
We impoverish ourselves by thinking only in film categories. Therefore I constantly take up my paintbrush, therefore I prefer to associate with artists and composers rather than with colleagues in my own profession. Another system of thinking, different methods of perception and reflection of life are opened up to me. Sergei Parajanov, Film Comment Fall 1968
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 1t 37m (97 minutter) |
Originaltittel | Tini zabutykh predkiv |
Produsert | Sovjetunionen 1965 |
Regi | Sergej Parajanov |
Medvirkende |
Ivan Mikolajtsjuk, Larissa Kadotsjnikova, Tatjana Bestajeva, Spartak Bagashvili, Nikolaj Grinko, Leonid Jengibarov |
Tale | Ukrainsk (hutsul) |
Tekst | Norsk |
Aldersgrense | 12 år |
Visningsformat | 35mm |
Lyd | Mono |
Bildeformat |
1.37:1
|
Forestillinger
-
Innledning ved Martiros Vartanov.
Se mer av