En jente i skoleuniform tar tak i hånden til en fallende gutt som skriker.

Mirai

Regissør Hosadas nyeste film om den fire år gamle gutten Kun-chan som får sitt liv snudd på hodet når han får en liten søster.

Regissør Mamoru Hosodas nyeste film er nok et interessant kapittel i en stadig voksende filmografi, der familie-temaet kanskje er den tydeligste røde tråden. Vi ser det fra ungdomstiden i The Girl Who Leapt Through Time, familien i Summer Wars, til skildringen av morsrollen i Wolf Children og farsrollen i The Boy and The Beast. Her skildres prøvelsene familien utsettes for når den bortskjemte fireåringen Kun-chan får en liten søster – Mirai – som kan oversettes med fremtid (Mirai no Mirai Mirai fra fremtiden). Kun-chans rolle som familiens sentrum endres, noe han reagerer på med ekstrem sjalusi. Men en dag oppdager han at familiens lille hage er magisk og at den lar ham reise i både tid og rom, og gjennom disse opplevelsene kommer han langsomt til en forståelse av sin nye rolle…

Realistisk og genuin

Filmen er opplagt basert på regissørens egne erfaringer som far til to barn, der yngstebarnet neppe helt tilfeldig heter Mirai. Selv om Kun-chan ikke er den mest sympatiske filmhelten man har sett, er familiedynamikken så realistisk skildret og hans genuine følelse av å være tilsidesatt så tydelig at det er vanskelig å ikke føle med ham, der han anklager lille Mirai for å ha stjålet foreldrenes kjærlighet. Og det er kanskje her filmen skiller seg mest fra tilsvarende skildringer av små barn, her våger man å vise verden sett gjennom øynene til en selvsentrert fireåring, som jevnlig er både usympatisk og følelsesmessig ustabil – et normalt barn med normale reaksjoner med andre ord. Dristig, men et grep som sendte Mirai til Cannes og Directors’ Fortnight-programmet der, samt ga filmen en Oscar-nominasjon som første japanske anime som ikke kom fra Studio Ghibli.

Erfarne animatører med på laget

Til å skape denne verden, som i det ene øyeblikket er hyperrealistisk, og i det neste magisk på grensen til det psykedeliske, har Hosoda hentet inn sjefsanimatørene fra sine tidligere filmer, Hiroyuki Aoyama, Ayako Hata, Yohei Takamatsu og Takashi Omori. Til sammen representerer de en formidabel erfaring, etter å ha vært involvert i en mengde av de siste årenes strålende anime-filmer. Det blir helt umulig å ta med dem alle, men foruten Hosodas egne filmer, holder det kanskje å nevne Howl’s Moving Castle, Ponyo, Steamboy, In this Corner of the World, Prinsesse Kaguya, Tokyo Godfathers og Ninja Scroll.

Hosoda and his team at Studio Chizu match the weighty narrative issues – parents in the audience would be well advised to bring a tissue or two – with enthralling and inventive animation that only serves to up the overall emotional impact of Mirai. Highly recommended. Marc Savlov, Austin Chronicle
Teknisk informasjon om filmen Mirai
Attributt Verdi
Spilletid 1t 38m (98 minutter)
Originaltittel Mirai no Mirai
Produsert Japan 2018
Regi Mamoru Hosoda
Skuespillere

Haru Kuroki, Moka Kamishiraishi, Gen Hoshino

Tale Japansk
Tekst Norsk
Aldersgrense 9 år
Visningsformat DCP
Lyd Dolby SR
Bildeformat 1.85:1
1.85:1

Forestillinger

  • Lørdag 27.04.2019 20:00 Tancred  
  • Søndag 28.04.2019 17:00 Tancred  
  • Fredag 03.05.2019 18:00 Tancred  
  • Lørdag 04.05.2019 15:00 Tancred  
  • Søndag 05.05.2019 19:00 Tancred  
  • Onsdag 08.05.2019 18:00 Lillebil  
  • Fredag 10.05.2019 18:00 Lillebil  
  • Lørdag 11.05.2019 14:00 Tancred  
  • Søndag 12.05.2019 17:00 Tancred  
  • Lørdag 18.05.2019 18:00 Tancred  
  • Tirsdag 21.05.2019 18:00 Lillebil  
  • Fredag 24.05.2019 18:00 Lillebil  
  • Lørdag 25.05.2019 15:00 Lillebil  
  • Fredag 31.05.2019 18:00 Tancred  
  • Onsdag 05.06.2019 18:00 Lillebil