Trist kvinne.

All That Heaven Allows

Douglas Sirks mesterlige melodrama All That Heaven Allows fra 1955.

I dette nydelige, renskårne og nesten bedragerisk enkle melodramaet møter vi Jane Wyman som den velstående enken Cary, som blir møtt med skepsis og fordommer når hun innleder et forhold til sin yngre gartner Ron. Han vil leve et enkelt liv i pakt med naturen, mens Cary ferdes i et tilkneppet sosietetsmiljø hvor den sosiale etiketten er streng og uforsonlig.

Visuelt er All that Heaven Allows som en godtebutikk for øyet. Kameravinkler, bildekomposisjon, farger og lyssetting er så stilfullt og utstudert at det til tider nesten blir for mye av det gode. Men det er gjort med overlegg – det er nettopp kontrasten mellom de nesten eventyrlige, idylliske bildene og den stille desperasjonen i dramaet som utspiller seg, som gjør filmen så fantastisk.

Foredrag

Denne kvelden vil Timotheus Vermeulen holde foredraget «The problem that has no name – but a form: On Sirk, Brecht and feminism».

All that Heaven Allows var blant favorittfilmene til Jean-Luc Godard og François Truffaut på sekstitallet, og ble siden omfavnet av den feministiske filmkritikken ved Laura Mulvey i tiåret som fulgte. Den har utvilsomt satt sine spor på filmhistorien, ikke minst som forbildet bak både Rainer Werner Fassbender sitt mesterverk Angsten eter sjelen fra 1974 og Todd Haynes’ kjærlighetsbrev til Douglas Sirk, Far From Heaven fra 2002. Likevel blir Sirk sitt melodrama ofte forbigått som såpete kitsch av dagens mindre nysgjerrige kinogjengere. Gitt filmens rikdom, representert blant annet ved dets ulike brechtianske strategier, er dette en skjebne uverdig dette mesterverket av et skjebnedramaet fra midten av femtitallet. I sitt foredrag vil Vermeulen i denne sammenheng se nærmere på filmens form som utgangspunkt for en filmfilosofisk refleksjon over All That Heaven Allows, spesifikt i tilknytning til Bertolt Brecht, feminisme og filmens regissør Douglas Sirk.

Timotheus Vermeulen er førsteamanuensis i media, kultur og samfunn ved Universitetet i Oslo. Vermeulen har en lang rekke publikasjoner bak seg på tvers av akademiske og populærkulturelle tidsskrifter, blant annet i Screen, Film-Philosophy, Monu, E-Flux og kunstmagazinet Frieze. I 2014 ble monografien Scenes From the Suburbs publisert av Edinburgh University Press, og i 2017 var Vermeulen en av tre redaktører bak forskningsantologien Metamodernism: Historicity, Affect and Depth after Postmodernism utgitt av Rowman & Littlefield. Essayet «Notes on Metamodernism», skrevet sammen med Robin van den Akker ved utgangen av forrige tiår, ble i 2016 oversatt og publisert i bokform i Tyskland som Anmerkungen zur Metamoderne.

Teknisk informasjon om filmen All That Heaven Allows
Attributt Verdi
Spilletid 1t 29m (89 minutter)
Produsert USA 1955
Regi Douglas Sirk
Skuespillere

Jane Wyman, Rock Hudson, Agnes Moorehead, Conrad Nagel

Tale Engelsk
Tekst Utekstet
Aldersgrense 12 år
Visningsformat 35mm
Lyd Mono

Forestillinger

  • Onsdag 11.12.2019 18:00 Tancred  

    Timotheus Vermeulen holder foredraget «The problem that has no name – but a form: On Sirk, Brecht and feminism» i tilknytning til filmen.

Se mer av