Ny polsk film

Fem spennende filmer som viser mangfoldet i et tradisjonsrikt filmland.

Polens filmhistorie strekker seg helt tilbake til pionertiden. Kazimierz Prószynski bygget faktisk et filmkamera før Lumière-brødrene patenterte sitt. Etter andre verdenskrig etablerte kommuniststyret filmskolen i Lódz og satset aktivt på å bygge opp en nasjonal filmproduksjon. Og fra 1950-tallet og utover sementerte landet sin posisjon i filmhistorien, i det som av mange defineres som landets gullalder.

Kreativitet og kontroll

Med regissører som Andrzej Wajda, Roman Polanski og Krzysztof Zanussi, senere fulgt av blant andre Krzysztof Kieslowski og Agnieszka Holland, kom en jevn strøm av uredde, innovative, humanistiske, kritiske og intense verk. Fra 60-tallet ble kunstnerne i Polen underlagt politisk kontroll og sensur, men disse begrensningene fungerte på mange måter som en kreativ katalysator, fordi det tvang dem til å finne subtile og alternative måter å formidle det de ønsket.

Gjennom hele kommunisttiden markerte også Polen seg med en makeløs rekke illustratører og designere som laget fantastiske filmplakater, både for lokale filmer og importerte titler.

Nye horisonter

Flere av de mest betydningsfulle filmskaperne, forlot etter hvert Polen. Etter murens fall, har landets filmindustri gått gjennom ulike faser, i takt med de store og til dels krevende samfunnsendringene.

Etter flere år i Storbritannia, dro Paweł Pawlikowski tilbake til hjemlandet, der han markerte seg med suksesstitler som Ida (2013) og Cold War (2018). Veteranen Jerzy Skolimowski gjorde et slags comeback med sin originale eselfabel EO i 2022. Samtidig har Polen en stor og rik understrøm av unge eller uavhengige filmskapere, som ikke går av veien for å være kritiske til både kirken, politisk ledelse og tradisjonelle kjønnsrollemønstre.

Til denne serien har vi plukket ut fem titler. I tillegg til EO, har vi hentet inn det imponerende dramaet Bread and Salt som vant juryprisen i Venezia i 2022 og den forstyrrende, visuelt slående The Silent Twins, som Agnieszka Smoczynska spilte inn i Storbritannia. Woman on the Roof er et prisbelønnet karakterstudie med kvinner i alle ledende posisjoner, mens Filip er et ambivalent moralsk drama lagt til den andre verdenskrigen. I sum gir dette en smak av den imponerende bredden vi ser i polsk film akkurat nå.

Serien er et samarbeid med Den polske ambassaden i Norge, Polsk filmfestival og We Do Festival. 

Visninger på cinematekene

Serien presenteres også på cinematekene i Bergen, Tromsø og Trondheim, i tillegg vises Bread and Salt på cinematekene i Stavanger og Lillehammer.

Samarbeids­partnere

Den polske ambassaden i Norge, We Do Festival og Polsk filmfestival.