![Ballettdanser i en lang mystisk korridor.](https://cin.imgix.net/images/the-red-shoest.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.1794&fp-y=0.1915&h=438&q=90&w=600&s=e8d4b6d2a6b49b1543bde12d01d0fed2 600w, https://cin.imgix.net/images/the-red-shoest.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.1794&fp-y=0.1915&h=584&q=90&w=800&s=25a25fea09797737b004ab9fb744291d 800w, https://cin.imgix.net/images/the-red-shoest.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.1794&fp-y=0.1915&h=730&q=90&w=1000&s=ee706428a32d1468aff545aebab3695a 1000w, https://cin.imgix.net/images/the-red-shoest.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.1794&fp-y=0.1915&h=876&q=90&w=1200&s=279254aed20c912284e0b393b714f498 1200w, https://cin.imgix.net/images/the-red-shoest.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.1794&fp-y=0.1915&h=1022&q=90&w=1400&s=21d7c2dd685eb5f44830342c7b1b9280 1400w, https://cin.imgix.net/images/the-red-shoest.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.1794&fp-y=0.1915&h=1168&q=90&w=1600&s=ff67e17433914505e422b330d7b90592 1600w, https://cin.imgix.net/images/the-red-shoest.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.1794&fp-y=0.1915&h=1314&q=90&w=1800&s=0b36343e1fd58b480bd0cac445bf1a15 1800w)
The Red Shoes
Den dramatiske historien danner sammen med farger, design, musikk og dans et totalt kunstverk – som ble en av de største kassasuksessene i britisk filmhistorie og en selvsagt del av enhver britisk filmkanon.
Den dramatiske historien om den unge ballerinaen Victoria Page er løst basert på et eventyr av H.C. Andersen. Victoria har et forhold til komponisten Julian Craster. Den andre mannen i hennes liv er direktøren for ballettkompaniet de begge jobber for, Boris Lemonotov. Her er det ikke snakk om et klassisk romantisk trekantdrama – Victoria må velge mellom Boris’ ambisjoner om å gjøre henne til verdensstjerne og kjærligheten til Julian.
Nest etter Alfred Hitchcock står regissørparet Michael Powell og Emeric Pressburger i dag igjen som de viktigste og mest innovative filmskaperne fra Storbritannia. I perioden 1938 til 1956 skrev, produserte og regisserte de en overraskende lang rekke intelligente, uforutsigbare og eventyrlige filmer, som The Life and Death of Colonel Blimp, A Matter of Life and Death, Black Narcissus og The Red Shoes – alle spektakulære fyrverkerier av noen filmer, skutt i blendende Technicolor. I disse filmene er utgangspunktet både jordnært og konkret, men Powell og Pressburger benytter entusiastisk den første og beste anledningen til å forlate den «normale» verden til fordel for et univers hvor det fantastiske og det ekstravagante både er mulig og lov. For samtidens kritikere ble dette litt for mye av det gode. De avskrev Powell og Pressburger som utelukkende fargesprakende underholdning uten det sosiale engasjementet som de mente var så viktig.
På 1970-tallet kom filmene endelig i nyrestaurerte kopier og ble vist både på filmfestivaler og som regulære kinovisninger, etter påtrykk fra en ny generasjon av filmentusiaster som ikke lot seg hefte av filmenes påstått manglende sosiale realisme. I USA var for eksempel Martin Scorsese, som nesegrus Powell og Pressburger-fan, sentral i arbeidet med å få dratt filmene frem i lyset igjen
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 2t 33m (153 minutter) |
Produsert | Storbritannia 1948 |
Regi | Michael Powell og Emeric Pressburger |
Medvirkende |
Anton Walbrook, Moira Shearer, Marius Goring |
Tale | Engelsk |
Tekst | Utekstet |
Aldersgrense | 9 år |
Visningsformat | DCP |
Bildeformat |
1.37:1
|
Se mer av