![Sort-hvitt bilde. Ansiktet til en person med spedalskhet.](https://cin.imgix.net/images/The-House-is-Black_1963.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=600&s=fe9fce9ca88c4116a8c989f875718cac 600w, https://cin.imgix.net/images/The-House-is-Black_1963.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=800&s=7639d32ff4c0f6543cfc6ba3d8a90a1c 800w, https://cin.imgix.net/images/The-House-is-Black_1963.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1000&s=3285467d96ab978373ecf1a03135f1cd 1000w, https://cin.imgix.net/images/The-House-is-Black_1963.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1200&s=16a2120bc71613f4b859c71adf642701 1200w, https://cin.imgix.net/images/The-House-is-Black_1963.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1400&s=3e4c99c703cd3e13b5342690d81ab1cf 1400w, https://cin.imgix.net/images/The-House-is-Black_1963.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1600&s=16dcedf042419d75caee9b0c79fb568e 1600w, https://cin.imgix.net/images/The-House-is-Black_1963.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1800&s=79ed085ab851c27aded987cb75642c47 1800w)
The House is Black + A Moon for My Father
Velkommen til iransk helaften med visning av to filmer: The House is Black og A Moon for My Father, samt foredrag om Forough Farrokhzad ved Sedegheh Gharagozlian og introduksjon om filmene ved Ali Parandian. Det blir salg av iransk mat som serveres fra kl. 17.00.
Program Cinema Tehran, Oslo #12
17.00 Iransk mat (120kr)
18.00 Introduksjon ved Ali Parandian
18.15 Forough Farrokhzad-foredrag ved Sedegheh Gharagozlian
19.00 The House is Black + A Moon for My Father
20.30 Slutt
The House is Black
The House is Black er den eneste filmen som den banebrytende feministiske iranske poeten Forough Farrokhzad har regissert. Hun finner uventet nåde der få kunne tenke seg å lete; i en spedalsk koloni hvor innbyggerne bor og tilber, lærer, leker og feirer, i et selvforsynt fellesskap avskåret fra resten av verden.
![En kvinne står i et fjelllandskap. Foto: CC Lisens / Public Domain.](https://cin.imgix.net/images/Forrough-Farrokhzad2.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=600&s=ac89bc0e9b35f174c2972578f6bd6d6b 600w, https://cin.imgix.net/images/Forrough-Farrokhzad2.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=800&s=8ec71035697b574d11f580a99948ecad 800w, https://cin.imgix.net/images/Forrough-Farrokhzad2.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1000&s=2ebbc5804737f1ddea1bcede7deaab7d 1000w, https://cin.imgix.net/images/Forrough-Farrokhzad2.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1200&s=0be8ae4e9c5eeea22e42da0b2ee172bc 1200w, https://cin.imgix.net/images/Forrough-Farrokhzad2.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1400&s=faab9cd836e18a4cf4fbc64da84c9adc 1400w, https://cin.imgix.net/images/Forrough-Farrokhzad2.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1600&s=434bba34325889a19a9803f8b0bf1e4c 1600w, https://cin.imgix.net/images/Forrough-Farrokhzad2.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1800&s=6743c48e6a03b451bee88722b76faa6f 1800w)
Farrokhzad regnes som Irans første moderne kvinnelige dikter. Hennes fem korte diktsamlinger gjorde henne til sin tids mest beundrede, men også mest fordømte. De første diktene hennes viser en kvinne som gjør opprør mot konvensjonene, men likevel ikke formår å frigjøre seg. I senere dikt ser vi en frigjort kvinnes forbitrede angrep på et samfunn som undertrykker kvinner og seksualitet.
The House Is Black har stor stilistisk tilhørighet til Farrokhzads poesi. På samme måte er den selvbiografisk. En film av overflod og medfølelse, regissert av en poet med fantasifulle krefter. Den er en inderlig ode til alle de som avviker fra normen.The House is Black vant hovedprisen for dokumentarfilmer på Oberhausen Film Festival i Vest-Tyskland i 1963. Men bare noen få år etter lansering forsvant den fra lerretet. I over tre tiår lå den gjemt i en skjærsild der ingen mesterverk skulle havne. En film som beklaget fangenskap, ble selv holdt fanget. Men i likhet med sin skaper, nektet The House is Black å bli henvist til fravær og glemsel. Den dukket opp fra år med ensomhet, reiste gjennom tiden og fant sitt publikum igjen.
Les mer om The House is Black og Forough Farrokhzad i egen artikkel.
A Moon for My Father
![Tre menn, med gevær i hendene, løper i en skyttergrav. Det er tydelige røykskyer etter skyting rundt dem. Grunnen de løper på er litt ørkenaktig og med palmer og ruiner rundt.](https://cin.imgix.net/images/A-Moon-for-My-Father.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=600&s=08e952169724d67f32ad302d42ee4923 600w, https://cin.imgix.net/images/A-Moon-for-My-Father.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=800&s=3709a3cfdeba5d91f44ed7b64744887c 800w, https://cin.imgix.net/images/A-Moon-for-My-Father.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1000&s=5b37b447d9098ce7a6407a3853ad0b8e 1000w, https://cin.imgix.net/images/A-Moon-for-My-Father.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1200&s=de9e0203c5c336908940536afcb99898 1200w, https://cin.imgix.net/images/A-Moon-for-My-Father.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1400&s=b45df1ea348f9d0cb83abb0f09ca18eb 1400w, https://cin.imgix.net/images/A-Moon-for-My-Father.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1600&s=5d2c2da5a5657507974a63fc72125570 1600w, https://cin.imgix.net/images/A-Moon-for-My-Father.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1800&s=32a6852e7b54a46fe833027f0a726425 1800w)
A Moon for My Father er regissert av Mania Akhbari og Douglas White. De har skapt en øm blanding av uttrykk, der møtet mellom film og skulptur utforsker prosessene som oppstår ved fysisk og psykologisk ødeleggelse og fornyelse. Filmen ble påbegynt noen uker etter deres første møte og kartlegger et dypere kunstnerisk og personlig forhold til hud, familie, død, vann, begjær og et gjennomgående sterkt ønske om å skape.
Akbari ser på sammenhengen mellom sin egen kropp og Irans politiske historie, og undersøker forholdet mellom egne fysiske traumer og det kollektive politiske minnet om fødestedet hennes. Mens hun gjennomgår operasjoner på en kropp preget av kreft, gir erindring og gjenoppbygging et rammeverk for hvordan kropper traumatiseres, sensureres og politiseres, og likevel forblir et sted for muligheter.
![Sort-hvitt bilde av en kortklipt dame.](https://cin.imgix.net/images/Mania-Akbari.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=600&s=9ffd981a6e5f86bdeea714f845762e56 600w, https://cin.imgix.net/images/Mania-Akbari.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=800&s=c3608972af02b62104d916d4217fadc3 800w, https://cin.imgix.net/images/Mania-Akbari.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1000&s=0b3a411e241cf20fcea69ab446e43574 1000w, https://cin.imgix.net/images/Mania-Akbari.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1200&s=a4bdef1693734d2ac2cd2a2bc9d30283 1200w, https://cin.imgix.net/images/Mania-Akbari.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1400&s=ce687bc88cf926b54468fc53e14801cb 1400w, https://cin.imgix.net/images/Mania-Akbari.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1600&s=a25c38fac8dacb8f90099dd1a11a4ef3 1600w, https://cin.imgix.net/images/Mania-Akbari.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1800&s=c8123abaeabb0f5b237bc3d91f5089b6 1800w)
Mania Akbari er en iransk filmskaper, kunstner, forfatter og skuespillerinne hvis verk utforsker kvinners rettigheter, ekteskap, seksuell identitet, sykdom og kroppsbilde. Stilen hennes, i motsetning til den lange tradisjonen med melodrama i iransk film, er forankret i billedkunst og selvbiografi. På grunn av tabubelagte temaer som diskuteres ærlig i filmene hennes og hennes motstand mot sensur, regnes hun som en av de mest kontroversielle filmskaperne i Iran.
Les mer om Mania Akbari og Douglas White i egen artikkel.
Forough Farrokhzad-foredrag ved Sedegheh Gharagozlian
![En smilende dame med lyst hår og briller. Blå topp.](https://cin.imgix.net/images/Sedegeh-Gharagozlian.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=600&s=ca1bf0d32645ff50b7ae50dac776bca3 600w, https://cin.imgix.net/images/Sedegeh-Gharagozlian.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=800&s=d2b12d63769a30a6d432f97437caff71 800w, https://cin.imgix.net/images/Sedegeh-Gharagozlian.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1000&s=e7d276b9dc39104c9466286b200e0e05 1000w, https://cin.imgix.net/images/Sedegeh-Gharagozlian.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1200&s=6e97bc65a5b0c00e5de3252b73f15c9e 1200w, https://cin.imgix.net/images/Sedegeh-Gharagozlian.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1400&s=a7b0e3cf1247bc78125f0bb8be3ab6d1 1400w, https://cin.imgix.net/images/Sedegeh-Gharagozlian.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1600&s=45b862fc2a29e7a24be706b899644bd0 1600w, https://cin.imgix.net/images/Sedegeh-Gharagozlian.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1800&s=861e7d5e1bc11feec8e86a577f304001 1800w)
Sedegheh Gharagozlian arbeider som klinisk ernæringsfysiolog og forsker i faget klinisk ernæring på Oslo Universitetssykehus. Hennes liv er blitt skildret i biografien med navnet Tro, Håp, Revolusjon. Gharagozlian flyktet fra Iran, hvor hun i Norge tok sin doktorgrad. Tranberg asylmottak på Gjøvik ble hennes første hjem i Norge. Hun var over tretti år og måtte begynne livet helt på nytt da hun flyktet fra Iran til Norge.
I 1998 skrev Gharagozlian historie: Hun ble den første kliniske ernæringsfysiologen med utdanning fra Norge. Hun ble også den første fra dette kullet som tok en doktorgrad. Sedegheh Gharagozlian var en gang jusstudent i Tehran. Hun var nesten ferdig jurist da hun ble utvist fra universitetet. De som var politisk engasjerte ble utestengt, da spesielt fordi hun tilhørte venstresiden, og ytret seg om frihet og likhet.
- Vi tilhørte et høyt sosialt lag av samfunnet, min mann jobbet som advokat ved det iranske samferdselsdepartementet og han var også advokat ved Den internasjonale domstolen i Haag. Også han hadde en fortid som politisk aktivist. En dag i 1986 ble dette avslørt. Og i samme øyeblikk forstod vi at han måtte komme seg ut av landet. Det gjaldt livet. To av brødrene hans og flere venner var allerede fengslet. Han dro over fjellene og tok seg ulovlig inn i Tyrkia. To måneder senere pakket jeg en koffert og tok med meg de to sønnene våre, den ene på fem år, den andre bare sju måneder, forteller Gharagozlian.
En førjulsdag for 19 år siden kom Sedegheh Gharagozlian til Norge med familien sin. Både hun og hennes mann var 30 år gamle. Og måtte starte helt på nytt. Gharagozlian begynte som morsmålslærer i en barnehage, og om kveldene vasket hun i den samme barnehagen. Da mannen hennes fikk vite at to av brødrene hans og flere av vennene var blitt henrettet, fikk han psykiske problemer. På det tidspunktet tok hun seg av både sønnene og sin mann.
Jusstudiene fra hjemlandet var ingenting verd i Norge. Hun hadde bare studentkortet og utvisningspapiret som bevis. Hun innså da at hun måtte begynne på nytt. Videregående skole tok hun som privatist, og i 1990 ble hun tatt opp som student ved Universitetet i Oslo. Etter ett års studier ved MN-fakultetet, blant annet biokjemi, var veien ikke lang til ernæring. I 1991 begynte hun på ernæringsstudiene. Nå har hun universitetets høyeste grad. Gharagozlian har forsket på diabetes. Hun har funnet at personer med diabetes type 1 har forhøyde nivåer i blodet av enzymer som bryter ned bindevev. - Trine Nickelsen, Uniforum (2007)
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 1t 37m (97 minutter) |
Originaltittel | Khaneh Siah Ast + A Moon for My Father |
Produsert | Iran + Storbritannia, Iran, Tyskland |
Regi | Forough Farrokhzad + Mania Akbari, Douglas White |
Tale | Farsi, engelsk |
Tekst | Engelsk |
Aldersgrense | 12 år |
Visningsformat | DCP |
Forestillinger
-
Foredrag om Forough Farrokhzad ved Sedegheh Gharagozlian og introduksjon om filmene ved Ali Parandian.
Se mer av