![En mann i uniform kysser en kvinne.](https://cin.imgix.net/images/The-big-parade.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=451&q=90&w=600&s=693ce1f2278686ba3acd037e5d0eff9a 600w, https://cin.imgix.net/images/The-big-parade.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=602&q=90&w=800&s=fc7e80ba8cc36394950225aa4dd15ad7 800w, https://cin.imgix.net/images/The-big-parade.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=752&q=90&w=1000&s=2cac20f7264941d8fdfc9686ef413aed 1000w, https://cin.imgix.net/images/The-big-parade.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=902&q=90&w=1200&s=5d0069f5067b164b3c41fd213b6e0d7d 1200w, https://cin.imgix.net/images/The-big-parade.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1053&q=90&w=1400&s=f322369447c0cc6b97597449c37d8211 1400w, https://cin.imgix.net/images/The-big-parade.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1203&q=90&w=1600&s=074ffbb7f5b1cf558ee0729daa231abd 1600w, https://cin.imgix.net/images/The-big-parade.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1353&q=90&w=1800&s=d0192d642f242b8e2e357e83ca718b17 1800w)
The Big Parade
Sterkt stumfilmdrama som nådeløst skildrer krigens redsler, med «humour, sadness and love» (New York Times).
King Vidor er en av de stødige og store amerikanske regissørene, hvis karriere startet tidlig i stumfilmtiden og varte helt til 1980. Blant hans mest kjente filmer er The Champ (1931), Duell i solen (1946), The Fountainhead (1949), Krig og fred (1956, med Audrey Hepburn), i tillegg til denne stumfilmklassikeren. The Big Parade er både en realistisk krigsfilm og en episk kjærlighetshistorie, der King Vidor kontrollerer alle virkemidlene så godt at man nesten kan snakke om perfeksjon.
Førsteelskeren John Gilbert, en av de store stumfilmstjernene, gjør her sin kanskje beste rolletolkning som den livlige overklassegutten som i møtet med brutaliteten i de franske skyttergravene langsomt mister gnisten. Den gryende kjærligheten til en fransk jente, kameratskapet med menn fra alle samfunnslag, vanviddet ved fronten – alt blir skildret med en stor kunstners nennsomme hånd.
At filmen bruker tid på å bygge opp karakterene og historien er bare en styrke, så lenge hver enkelt scene er så god som her og faller naturlig inn i den overordnede fortellingen. Filmen ble en enorm suksess i 1925 og gikk på kino i nesten to år i New York og bidro til å befeste MGMs posisjon som et av de viktigste studioene. The Big Parade har også påvirket flere senere krigsfilmer, deriblant Lewis Milestones Intet nytt fra vestfronten (1930).
An astounding and in many ways unprecedented film, that captured the human dimension behind war from a grunt’s point of view and offered a masterful picture of the psychological devastation of battle. Turner Classic Movies
A superlative war picture (..) as a motion picture it is something beyond the fondest dreams of most people. The New York Times
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 2t 20m (140 minutter) |
Produsert | USA 1925 |
Regi | King Vidor & George W. Hill |
Medvirkende |
John Gilbert, Renée Adorée, Hobart Bosworth |
Tale | Stum |
Tekst | Engelske mellomtekster |
Aldersgrense | 12 år |
Visningsformat | 35mm |
Lyd | Stum |
Bildeformat |
1.33:1
|
Forestillinger
-
Levende musikk ved Kjetil Schjander Luhr.
Se mer av