![Gutt og mann på fortauskant.](https://cin.imgix.net/images/Sykkeltyvene2.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.4371&fp-y=0.4448&h=438&q=90&w=600&s=c70c08fd6b3c5b3d2b675ce51845ef48 600w, https://cin.imgix.net/images/Sykkeltyvene2.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.4371&fp-y=0.4448&h=584&q=90&w=800&s=086fe873051a2f612cdca96088fc7df3 800w, https://cin.imgix.net/images/Sykkeltyvene2.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.4371&fp-y=0.4448&h=730&q=90&w=1000&s=1f679f888b50088ce997fb9fe4761fac 1000w, https://cin.imgix.net/images/Sykkeltyvene2.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.4371&fp-y=0.4448&h=876&q=90&w=1200&s=733fc41b7e756a77f101fb0915ba95df 1200w, https://cin.imgix.net/images/Sykkeltyvene2.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.4371&fp-y=0.4448&h=1022&q=90&w=1400&s=6aed5c25891ef92ea4636415b4ef4feb 1400w, https://cin.imgix.net/images/Sykkeltyvene2.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.4371&fp-y=0.4448&h=1168&q=90&w=1600&s=eb2ddb92939608dfb2789e9c8b6d1f74 1600w, https://cin.imgix.net/images/Sykkeltyvene2.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.4371&fp-y=0.4448&h=1314&q=90&w=1800&s=74fd17026a8d1283a8959c2395faafc8 1800w)
Sykkeltyvene
Sykkeltyvene er en av de store italienske klassikerne og selve nøkkelfilmen innen neorealismen.
Etterkrigstidas Italia, rammet av fattigdom og arbeidsledighet, rommet mange tragiske enkeltskjebner, og det var disse de italienske neorealistene ønsket å gripe tak i. Ut fra en enkel, men ytterst veldreid historie, skapte Vittorio De Sica med Sykkeltyvene en film med et klart samfunnskritisk innhold, men likevel er det den varme og rørende skildringen av far og sønn filmen har blitt husket for. Vi følger den arbeidsløse Antonio, som får jobb som plakatopphenger. Allerede den første dagen på jobb blir sykkelen hans, som han er avhengig av, stjålet. Hos politiet får han ingen hjelp, så han tar med seg sønnen Bruno og prøver å finne tyven selv.
De italienske neorealistene ønsket å «ta virkeligheten på fersk gjerning», noe som skulle tilsi en nærmest dokumentaristisk tilnærming til filmen. Sykkeltyvene er, til tross for den karakteristiske bruken av amatørskuespillere og autentiske opptakssteder, en fiksjonsfilm med en klar dramaturgi og klassisk stiliserende fotografi og musikkbruk. Resultatet er en vakker og trist film, med en reell, usminket følelse av autensitet.
Innledning før filmen
Før filmen blir det en innledning ved den anerkjente italienske filmkjenneren Caterina D’Amico. D’Amico har gjennom en lang karriere undervist, skrevet og produsert dokumentarfilmer om italiensk filmhistorie, og regnes som en av de ledende ekspertene på den italienske neorealismen. D’Amico er datter av Suso Cecchi D’Amico, som skrev manus til Sykkeltyvene, Miraklet i Milano og en rekke andre italienske klassikere.
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 1t 29m (89 minutter) |
Originaltittel | Ladri di biciclette |
Produsert | Italia 1948 |
Regi | Vittorio De Sica |
Medvirkende |
Lamberto Maggiorani, Enzo Staiola, Lianella Carell, Gino Saltamerenda |
Tale | Italiensk |
Tekst | Norsk |
Aldersgrense | Tillatt for alle |
Visningsformat | 35mm |
Bildeformat |
1.37:1
|
Forestillinger
-
Innledning ved Caterina D'Amico før filmen.
Se mer av