![Kavalerist gjemmer seg bak stein med rifle.](https://cin.imgix.net/images/Soldier-Blue-web.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=251&q=90&w=600&s=f19e3e96353ac6b8c91207e5d3387622 600w, https://cin.imgix.net/images/Soldier-Blue-web.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=335&q=90&w=800&s=334225a0a2be7311153c9b24a39758d3 800w, https://cin.imgix.net/images/Soldier-Blue-web.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=418&q=90&w=1000&s=19e39cbdc7932df0cba1328d7a14be28 1000w, https://cin.imgix.net/images/Soldier-Blue-web.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=502&q=90&w=1200&s=1af4b79bff9203267a30e6ca358ce9ea 1200w, https://cin.imgix.net/images/Soldier-Blue-web.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=586&q=90&w=1400&s=bdc6cd4325c304333270521eb075f0e0 1400w, https://cin.imgix.net/images/Soldier-Blue-web.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=669&q=90&w=1600&s=1b72590e526e95aa6017dbe3954b671a 1600w, https://cin.imgix.net/images/Soldier-Blue-web.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=753&q=90&w=1800&s=5c93d3fc23a3edb070f90095447fea0e 1800w)
Mot slutten av 50-tallet skjedde et ganske radikalt skifte i den amerikanske westernfilmen – USAs urbefolkning var ikke lengre de blodtørstige monstrene fra filmer som Fords Stagecoach eller Rio Grande og kavaleriet var ikke lenger de heroiske redningsmennene. Fortellingen om den hvite manns brutale erobring av et allerede befolket land ble mer nyansert og sannferdig. Parallellene til en like brutal og rasistisk krig i Vietnam speilte seg i westernfilmen, og et av det beste eksemplet på denne likheten finner vi i Soldier Blue. Filmen ble spilt inn like etter at den ufattelige massakren på kvinner, barn og eldre i My Lai ble offentlig kjent i 1969. Den forteller om den like brutale massakren i en Cheyenne-landsby i Sand Creek november 1864. Rundt dette bygger veteranregissør Ralph Nelson en historie om den naive kavaleristen som møter en hvit kvinne, som etter flere år som hustru til en Cheyenne-høvding har adoptert deres livsstil. Gjennom en farefull reise i ugjestmildt landskap til nærmeste fort får kavaleristen en leksjon i både overlevelse og urbefolkningens rett til sitt eget land.
I USA ble filmen direkte slaktet og måtte klippes ned betraktelig etter at det ble nærmest opptøyer på prøve-visningene. Man kunne ikke forstå at høyverdig moralske hvite menn kunne utføre disse ugjerningene, like lite som man forstod at landets unge menn kunne gjøre tilsvarende ting i en jungel langt borte.
Soldier Blue er utsøkt fotografert av Robert Hauser (En mann kalt «Horse», Le Mans) og har kanskje en av Buffy Sainte-Maries vakreste låter som tittelspor.
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 1t 53m (113 minutter) |
Produsert | USA 1970 |
Regi | Ralph Nelson |
Medvirkende |
Candice Bergen, Peter Strauss, Donald Pleasence, John Anderson, Jorge Rivero |
Tale | Engelsk |
Tekst | Norsk |
Aldersgrense | 15 år |
Visningsformat | 35mm |
Lyd | Mono |
Bildeformat |
2.39:1
|
Forestillinger
Se mer av