L’inhumaine

Art deco på film. 

For Marcel L’Herbier var filmen den mest moderne av alle kunstarter, og i mange av filmene hans synes forsøkene på å bekrefte denne påstanden godt, ikke minst i L’inhumaine, Den umenneskelige. Filmen skulle være et utstillingsvindu for datidens strømninger i fransk kunst, og L’Herbier var faktisk veldig tidlig ute: L’inhumaine ble en slags forløper til den store verdensutstillingen «Exposition internationale des arts décoratifs et industriels modernes», som da den ble arrangert et par år senere presenterte style moderne, senere kalt art deco, for hele verden. 

L’inhumaines estetiske syntese av alt som var moderne og dynamisk kommer til uttrykk gjennom samarbeid med en rekke av datidens fremste kunstnere og arkitekter: Mest kjent er kubistmaleren Fernand Legér som stod for scenografien, men også arkitekten Robert Mallet-Stevens, designeren Pierre Chareau, moteskaperen Paul Poiret og filmskaperne Claude Autant-Lara og Alberto Cavalcanti hadde viktige roller i utformingen av filmens visuelle stil.

L’inhumaine oppsummerer slik de andre kunstartene, og L’Herbier tilfører også rent filmtekniske nyvinninger. Det som kjennetegnet den franske filmimpresjonismen på 20-tallet var først og fremst et ønske om å gjengi subjektivitet filmatisk, og det er viktig også for L’Herbier. Filmene hans skulle fremstille karakterenes inntrykk, drømmer og minner gjennom point-of-view bilder og utstrakt bruk av optiske virkemidler som dobbelteksponeringer, filtre og fokusforskyvninger.

For L’Herbier er kubismen ikke en gal manns verk, men resultat av en meget klar idé. Denne regissøren har i L’Inhumaine skapt bilder som tar pusten fra en. Filmen er en lysende lovsang til den moderne teknikkens storhet. … Når man har sett denne filmen har man følelsen av å ha vært vitne til fødselen av en ny kunstart. Neue Freie Press, Wien 1924

Om filmen teknisk og visuelt er kompleks, er handlingen heller ganske enkel: Den «umenneskelige» er en forfinet og hemmelighetsfull operasangerinne. Hun bor i en grandios herskapsbolig og tar jevnlig imot høytstående medlemmer av samfunnet. Problemet er imidlertid at hun forakter alle mennesker på det sterkeste, noe som gjør henne til en kald og kynisk femme fatale.

Teknisk informasjon om filmen L’inhumaine
Attributt Verdi
Spilletid 2t 15m (135 minutter)
Produsert Frankrike 1924
Regi Marcel L'Herbier
Skuespillere

Georgette Leblanc-Maeterlinck, Jaque Catelain, Philippe Hériat

Tale Stum
Aldersgrense 9 år
Visningsformat DCP
Bildeformat 1.33:1
1.33:1