![Mann i frakk og hatt står ved siden av en Citroën DS-modell i en gate i Paris.](https://cin.imgix.net/images/Jean-Pierre-Melville/Le-samourai.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5035&fp-y=0.3015&h=324&q=90&w=600&s=2060c7d85f2a680dfc30dcb03b46c1a4 600w, https://cin.imgix.net/images/Jean-Pierre-Melville/Le-samourai.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5035&fp-y=0.3015&h=432&q=90&w=800&s=0b20a8fba154de5dd9fdb5fffb875fcc 800w, https://cin.imgix.net/images/Jean-Pierre-Melville/Le-samourai.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5035&fp-y=0.3015&h=541&q=90&w=1000&s=a62c4287f6fd445902162b57b3ce80a6 1000w, https://cin.imgix.net/images/Jean-Pierre-Melville/Le-samourai.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5035&fp-y=0.3015&h=649&q=90&w=1200&s=b800278c80786f385e5862fd0420d9d3 1200w, https://cin.imgix.net/images/Jean-Pierre-Melville/Le-samourai.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5035&fp-y=0.3015&h=757&q=90&w=1400&s=38173641f00fe5b158571324d2b7294b 1400w, https://cin.imgix.net/images/Jean-Pierre-Melville/Le-samourai.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5035&fp-y=0.3015&h=865&q=90&w=1600&s=a7e8c9f25ef27d320c303ccac787716d 1600w, https://cin.imgix.net/images/Jean-Pierre-Melville/Le-samourai.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5035&fp-y=0.3015&h=973&q=90&w=1800&s=e2ab791e6c2502b157f327fbed616691 1800w)
Le samouraï
Le samouraï er filmen som ifølge John Woo er det nærmeste man kan komme en perfekt film, og mange er villige til å være enige i det.
Le samouraï er på den ene siden et spenningsfylt drama fra underverdenen, på den andre siden filmkunst; gjennomført, visuelt stilsikkert og eksperimenterende, spesielt på lydsiden.
Skrevet spesielt for Alain Delon av Jean-Pierre Melville selv, har Le samouraï mange likhetstrekk med andre Melville-filmer. Melville var veldig inspirert av amerikansk film samtidig som han la mindre vekt på handlingen. Heller ville han la karakterene forholde seg til konflikter på et indre plan.
Melvilles protagonister er spaltede vesener. I Le samouraï er «helten» Jeff Costello en ung leiemorder. I følge Melville har Costello ikke noen oppfatning av seg selv som kriminell, selv om hans handlinger, tankemønstre og logikk tilsier at han er det. Costello eksisterer i et vakuum, ensom, totalt distansert. Når Costello blir sett av en ung barpianistinne i det han er på vei fra stedet hvor han nettopp har utført et oppdrag, og hun unnlater å identifisere ham under en «line-up», fremkaller det noe i ham: nysgjerrighet, menneskelig interesse, følelsesmessig engasjement.
Rollen som Jeff Costello er kanskje den som sterkest forbindes med Alain Delon og som har bidratt til å gi ham status som ikon: den mystiske, tause og dødslengtende helten. James Quandt ved Cinemateket i Ontario treffer blink når han helt enkelt beskriver Delon i Le samouraï som «et vandrende semiotisk system». Mer delonsk kan ingenting bli.
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 1t 41m (101 minutter) |
Originaltittel | Le samouraï |
Produsert | Frankrike 1967 |
Regi | Jean-Pierre Melville |
Medvirkende |
Alain Delon, Nathalie Delon, François Périer, Cathy Rosier |
Tale | Fransk |
Tekst | Svensk |
Aldersgrense | 15 år |
Visningsformat | 35mm |
Lyd | Mono |
Bildeformat |
1.85:1
|
Forestillinger
Se mer av