Mann i frakk og hatt står ved siden av en Citroën DS-modell i en gate i Paris.

Le samouraï

Le samouraï er filmen som ifølge John Woo er det nærmeste man kan komme en perfekt film og mange er villige til å være enige i det. På den ene siden et spenningsfylt drama fra underverdenen, på den andre siden filmkunst; gjennomført, visuelt stilsikkert og eksperimenterende, spesielt på lydsiden.

Skrevet spesielt for Alain Delon av Melville selv, har Le samouraï mange likhetstrekk med andre Melville-filmer. Melville var veldig inspirert av amerikansk film samtidig som han la mindre vekt på handlingen. Heller ville han la karakterene forholde seg til konflikter på et indre plan.

Melvilles protagonister er spaltede vesener. I Le samouraï er «helten» Jeff Costello, en ung leiemorder. I følge Melville har Costello ikke noen oppfatning av seg selv som kriminell, selv om hans handlinger, tankemønstre og logikk tilsier at han er det. Costello eksisterer i et vakuum, ensom, totalt distansert. Når Costello blir sett av en ung barpianistinne i det han er på vei fra stedet hvor han nettopp har utført et oppdrag, og hun unnlater å identifisere ham under en «line-up», fremkaller det noe i ham: nysgjerrighet, menneskelig interesse, følelsesmessig engasjement. 

Rollen som Jeff Costello er kanskje den som sterkest forbindes med Alain Delon og som har bidratt til å gi ham status som ikon: den mystiske, tause og dødslengtende helten. James Quandt ved Cinemateket i Ontario treffer blink når han helt enkelt beskriver Delon i Le samouraï som «et vandrende semiotisk system». Mer delonsk kan ingenting bli.

Teknisk informasjon om filmen Le samouraï
Attributt Verdi
Spilletid 1t 45m (105 minutter)
Originaltittel Le samouraï
Produsert Frankrike 1967
Regi Jean-Pierre Melville
Medvirkende

Alain Delon, Nathalie Delon, François Périer, Cathy Rosier

Tale Fransk
Tekst Engelsk
Aldersgrense 9 år
Visningsformat 35mm
Lyd Mono
Bildeformat 1.85:1
1.85:1