![Mann rir i en ørken med et lite barn bakpå, i sanden ser vi et innrammet bilde.](https://cin.imgix.net/images/El-Topo.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=600&s=0238407d3a89833e2799281dfb863d90 600w, https://cin.imgix.net/images/El-Topo.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=800&s=f9ed21b274cd20e4201f364233d48da4 800w, https://cin.imgix.net/images/El-Topo.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1000&s=1558e0d9084377287b041be1efc4536a 1000w, https://cin.imgix.net/images/El-Topo.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1200&s=fdf7122a0844ab582172ddb27f3e5dfb 1200w, https://cin.imgix.net/images/El-Topo.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1400&s=7013c77005fd112aab7fe2f397f752b1 1400w, https://cin.imgix.net/images/El-Topo.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1600&s=b12497961a7df5a4e9747b0b27b160e8 1600w, https://cin.imgix.net/images/El-Topo.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1800&s=7ff955a92f12c9c83153d8a4d80a024b 1800w)
El Topo
Alejandro Jodorowsky blir ofte sammenlignet med Fellini, Buñuel og Lynch, men sannheten er at ingen andre filmer ligner på hva han kan få til på sitt beste, og El Topo er uten tvil et av hans høydepunkter!
Ut av ørkenheten kommer en hest med en sortkledd revolvermann, bak på hesten sitter et lite barn og klamrer seg til sin far. De stiger av og finner frem en teddybjørn og et innrammet portrett av barnets mor. I et overgangsrituale begraver de bamsen og bildet i den varme sanden før de igjen setter seg opp på hesten og forsvinner tilbake i ørkenen.
El Topo: Muldvarpen som lever i sine mørke ganger og lengter etter solen, men når han endelig finner den, blir han blendet. I Jodorowskys utgave finner vi ultravold og zen-buddhisme i en og samme scene, her tematiseres kroppens forgjengelighet og dens lyster, tankens makt og våpenets, frelseren og fristeren, kristendom og paganisme, egoismen og det ultimate offer. Jodorowky legger lag på lag med symboler, mening, metaforer og allusjoner. El Topo kan derfor ikke sees som en vanlig film med en lineær handling, selv om den drives fremover med klare mål. For hvert mål som nås avstedkommer radikale forandringer i hovedpersonen og nye veier åpner seg. I scener som varierer fra det nesten smertefullt vakre til det ubehagelig groteske og grusomme, men alltid kreative og visuelt dristige, følger vi El Topo på sin vei mot lyset.
Det er Jodorowsky selv som gestalter El Topo, han ellers er omgitt av en blanding av musikere og kunstnere, profesjonelle skuespillere (noen kjent fra Buñuels filmer) og rene amatører plukket opp fra gaten, gjerne handikappede, som til sammen utgjør et persongalleri som ordet fargerikt ikke dekker.
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 2t 5m (125 minutter) |
Produsert | Mexico 1970 |
Regi | Alejandro Jodorowsky |
Medvirkende |
Alejandro Jodorowsky, Brontis Jodorowsky, Mara Lorenzio, Alfonso Arau |
Tale | Spansk |
Tekst | Norsk |
Aldersgrense | 15 år |
Visningsformat | DCP |
Se mer av