ECM

Det skjer ikke så ofte at Cinemateket setter opp en serie filmer knyttet til et plateselskap. Men nå når ECM (Edition of Contemporary Music) fyller 50 år, ser vi litt nærmere på hva denne labelen er og hva den har betydd for filmen.

ECM var og er hjertebarnet til grunnlegger ­Manfred Eicher, som med sine visjoner og legendariske perfeksjonisme har sørget for at plateselskapet, med sine mer enn 1500 utgivelser siden starten i 1969, alltid har vært et kraftsentrum i moderne musikk. Gjennom et nært samarbeid med regissører som Jean-Luc Godard, Andrej Zvjagintsev og Theo Angelopoulos, og komponistene som har skrevet musikk til filmene deres, har ECMs estetikk og tanker om musikk bidratt sterkt i filmens verden også. Særlig i samarbeidet mellom Eicher og Godard ser vi to likesinnede som finner hverandre på tvers av kunstfelt, hvor ideene om improvisasjon og assosiasjoner er viktige byggesteiner i prosjektene.

Det kan vel heller ikke være tvil om at ECM har vært viktig for karrieren til en lang rekke ­musikere, og svært mange av disse er norske. Helt i fra starten har Eicher hatt et nært forhold til ­Norge. Lydtekniker Jan Erik Kongshaug, og etter­hvert hans legendariske Rainbow Studio i Oslo, står bak lyden på rundt 700 av ECMs ut­givelser, og antallet norske artister utgitt på ECM utgjør en stor del av katalogen. Blant de mange norske ­artistene nært knyttet til labelen finner vi navn som Arild Andersen, Kjetil Bjørnstad, Jan Garbarek, Terje Rypdal, Nils Petter Molvær, Jon Christensen, og Cinematekets tidligere stumfilmpianist, Tord Gustavsen. Mange av disse har også vært aktive som filmkomponister i Norge, så vi plukker også et knippe eksempler på dette. Som et tegn på Eichers innsats for norsk kulturliv ble han i 2001 Kommandør i Den Kongelige Norske Fortjenesteorden, en meget høythengende ut­nevnelse, men bare én i en lang rekke priser han og ECM har blitt tildelt.