Filmdrømmer

Christian Petzold er en mester i å skape fengslende menneskelige drama med historiske eller mytologiske baktepper. 

Christian Petzold.

Filmene til Petzold står i et dirrende spenn mellom det jordnære og konkrete – med jord, ild, luft og vann som bærende elementer, og seksualiteten som en drivende kraft – på den ene siden, og det filosofiske og metaforiske på den andre. Derfor opplever vi filmene hans som både sanselige og eksistensielle, med en drømmeaktig dimensjon som løfter dem opp fra et realistisk eller historisk spesifikt utgangspunkt. Dette er filmer vi både kan fortape oss i og analysere på ulike nivåer. «Petzolds prosjekt,» skriver Benjamin Yazdan i Klassekampen, «begynner å ligne et av de mest imponerende og komplekse europeiske filmforfatterskapene i nyere tid.»

Film er beslektet med feber og drømmer. Lumière-brødrene skapte filmen det samme året som Sigmund Freud fant ut hvordan drømmene våre virker. Christian Petzold, Los Angeles Review of Books 2023

Christian Petzold er den mest anerkjente regissøren fra den såkalte «Berlin-skolen», som er en betegnelse på en gruppe kunstnerisk ambisiøse filmskapere som gjorde seg gjeldende utover 00-tallet – de fleste utdannet på Deutsche Film- og Fernsehakademie Berlin (dffb). Petzold spillefilmdebuterte med Die Innere Sicherheit i 2000, og fikk sitt store internasjonale gjennombrudd med den strålende Barbara i 2012. Med sin nye film Rød himmel, som vant Sølvbjørnen på filmfestivalen i Berlin i fjor, befester Christian Petzold sin stadig voksende status som en av de mest toneangivende filmskaperne ikke bare i tysk, men i europeisk film. I denne serien viser vi de tre glimrende filmene Barbara (2012), Phoenix (2014) og Undine (2020).