Park Chan-wook

Koreanske Park Chan-wook som er en av samtidens aller største filmkunstnere gjester årets Film fra Sør.

For hovedstadens filmelskende publikum kunne lite være mer pirrende og sensasjonelt enn da Kammerpiken (The Handmaiden) åpnet Film fra Sør i 2016. Filmen er et fyrverkeri av en thriller om hevn og kjærlighet, som ble hyllet for sin frigjørende portrettering av kvinnelig seksualitet. Og det fra en regissør som noen år tidligere ga oss den voldelige testosteronbomben Oldboy, andre del av en legendarisk hevn-trilogi som også inkluderer Sympathy for Mr Vengeance og Lady Vengeance. Disse sjangerfilmene har skaffet Park Chan-wook et verdensnavn på den internasjonale film­himmelen.

Nå kommer koreaneren til Oslo for å motta Film fra Sør-festivalens ærespris for sitt unike bidrag til verdens filmarv. Det gir også anledning til å vise et omfattende retrospektiv av hans filmer. Og for å utfylle bildet av en filmkunster med mange strenger å spille på, starter vi med blockbusteren Joint Security Area, som ble en kjempehit på kino i Sør-Korea på starten av 2000-tallet. Med senere filmer som Thirst, Stoker og I’m a Cyborg, but That’s OK har Park etter hvert nyansert sitt renommé og blitt noe mer enn en hardbarket sjangerfilmregissør. Park har også virket som produsent, blant annet for landsmann Bong Joon-hos amerikanske gjennombruddsfilm Snowpiercer – et spennende apropos til årets åpningsfilm Parasitt.

De som kun kjenner Park Chan-wooks spillefilmer, kan også se fram til et spennende ­program med noen av hans kortfilmer. Det inkluderer Night Fishing, en film skutt på iPhone som Park vant Gullbjørnen for under filmfestivalen i Berlin i 2011. Det er mye å glede seg til i møtet med årets æresgjest på Film fra Sør.