Marlene Dumas og Edvard Munch

Marlene Dumas er en av samtidskunstens mest betydningsfulle malere. I høstens store utstilling ved Munchmuseet viser hun oss hvordan hun oppfatter Munchs kunstnerskap i relasjon til sitt eget. Flere av verkene hennes er inspirert av sentrale filmer fra filmhistorien. Dumas har derfor kuratert en serie for Cinemateket med de viktigste av disse filmene.

Marlene Dumas, Omega's Eyes.

Marlene Dumas, Omega's Eyes. Foto: Peter Cox @ Marlene Dumas.

Marlene Dumas er kjent for sine direkte og uttrykkssterke malerier, der hun konfronterer oss med universelle temaer som angst, død og erotikk. Fotografier, avisutklipp og film bruker hun som inspirasjon til egne arbeider og flere av malerier i utstillingen har sitt utgangspunkt fra filmer som hun deretter har bearbeidet til sitt eget uttrykk. I arbeidet med utstillingen har Dumas studert store deler av Munchmuseets samling og valgt ut bilder av Edvard Munch som hun viser i dialog med egne verk og den nederlandske kunstnerkollegaen René Daniëls. Dette er første gang hun har rollen som kurator for en utstilling.

Dumas er født og oppvokst i Sør-Afrika, men har bodd og jobbet i Nederland siden 1976. Film har vært viktig for Dumas hele livet, og hun har etter hvert blitt en av samtidskunstens mest betydningsfulle malere, med separatutstillinger ved museer som Tate Modern i London og Museum of Modern Art i New York.

I samarbeid med Munchmuseet viser Cinemateket et eget Dumas-program bestående av filmer håndplukket av Marlene Dumas.

Søndag 21. oktober deltar Marlene Dumas i Munchmuseets miniseminar «Painting lovestories», sammen med Montages-redaktør Karsten Meinich og konservator ved Munchmuseet, Trine Otte Bak Nielsen. Samme kveld vil Dumas gi en presentasjon av filmens rolle for eget arbeid og introdusere visningen av Dreyers Jeanne d’ Arc.

Trine Otte Bak Nielsen, konservator Munchmuseet

Samarbeids­partnere

Munchmuseet