![En kvinnelig engel holder rundt en mann.](https://cin.imgix.net/images/Far-Away-So-Close.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=361&q=90&w=600&s=f34847b5514ddad8a902ffbb10cb484e 600w, https://cin.imgix.net/images/Far-Away-So-Close.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=482&q=90&w=800&s=e185fd620b13790b90aed1c7efc5cabb 800w, https://cin.imgix.net/images/Far-Away-So-Close.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=602&q=90&w=1000&s=274646c7924604366fb820a6e5d8028a 1000w, https://cin.imgix.net/images/Far-Away-So-Close.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=723&q=90&w=1200&s=3748129228c5bcde65e71508135ff0cb 1200w, https://cin.imgix.net/images/Far-Away-So-Close.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=843&q=90&w=1400&s=99f723e643bc470afc310c9296c5a550 1400w, https://cin.imgix.net/images/Far-Away-So-Close.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=964&q=90&w=1600&s=fc6ce6363a356ba1f12bc86250911a10 1600w, https://cin.imgix.net/images/Far-Away-So-Close.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1084&q=90&w=1800&s=f25f6ee7cec8f9d0cd613fd8cc02ba6c 1800w)
Da Wim Wenders i 1987 lanserte Lidenskapens vinger, en film om engler som observerer mennesker fra himmelen over Berlin, var det mange som ristet på hodet. En umulig film, sa de. De skulle ta feil. Lidenskapens vinger ble en film som på beste vis kombinerte filmkunst, poesi og filosofi, og det ble en film som veldig mange skulle få et personlig forhold til. Da Wenders seks år senere presenterte oppfølgeren, Langt borte, så nære, var skepsisen tilbake. Var det mulig å følge opp en slik film?
Langt borte, så nære tar oss nok en gang med tilbake til himmelen over Berlin. Vi møter engelen Damiel, som nå lever lykkelig som pizzabaker sammen med sin kone, og vi møter engelen Cassiel, som selv er på vei til å ta spranget ned til en jordisk tilværelse. Seks år har gått siden sist vi møtte dem, og verden har forandret seg. Tilsynelatende til det bedre. Muren mellom øst og vest står der ikke lenger. Berlin er gjenforent. Wenders sier selv at han ikke satte i gang med Langt borte, så nære bare for å lage en fortsettelse av Lidenskapens vinger, men fordi det ga ham en anledning til å vise de store forandringene som hadde skjedd i Berlin etter murens fall. Og for å best vise forandringene i Berlin, måtte han igjen kalle på englene. Han sa det var skremmende, og at han gjorde det svært motvillig.
Filmen begynner med en monolog av selveste Mikhail Gorbatsjov, den enkeltpersonen som antageligvis har betydd mest for Berlinmurens fall og demokratiseringen av Øst-Europa generelt. Derfra og ut blir det en reise gjennom tvil og tro, der en eksistensiell problematikk etter hvert blir avløst av en kriminalintrige. Mens engelen Damiel i Lidenskapens vinger henga seg til et jordisk liv fordi han ønsket å oppleve kjærligheten, har Cassiel i Langt borte, så nære et helt motsatt, nærmest altruistisk ønske. Han oppgir sin englestatus på grunn av kjærligheten til menneskene. Han blir ikke et menneske for å vinne noe selv, men for å finne ut hvordan mennesker opplever verden.
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 2t 26m (146 minutter) |
Originaltittel | In weiter Ferne, so nah! |
Produsert | Tyskland 1993 |
Regi | Wim Wenders |
Medvirkende |
Otto Sander, Peter Falk, Nastasja Kinski, Bruno Ganz, Solveig Domartin, Lou Reed |
Tale | Tysk, fransk og engelsk |
Tekst | Norsk |
Aldersgrense | 15 år |
Visningsformat | 35mm |
Bildeformat |
1.66:1
|
Forestillinger
Se mer av