Fire utkledde personer løper på en vei.

Disruption

Cinema Tehran, Oslo  byr denne kvelden på et program bestående av et spennende utvalg kortfilmer laget av iranske kvinner, hovedsakelig bosatt i Iran. Før forestillingen blir det te og mingling i foajeen.

Kommende forestillinger

  • Lørdag 04.05.2024 17:00 Kjøp

    Innledning (digitalt) ved Pegah Pasalar, Sadaf Sadri og Cryptofiction.

Se alle forestillinger

Cinema Tehran, Oslo #13

16.30: Te og mingling (baren er åpen)
17.00: Introduksjon (digitalt) ved kuratorene: Pegah Pasalar, Sadaf Sadri & Cryptofiction
17.15: Kortfilmprogram
18.45: Slutt

Kortfilmprogrammet er kuratert av Pegah Pasalar, Sadaf Sadri & Cryptofiction. De skriver selv om programmet:

Kveldens program består av kortfilmer laget av iranske kvinner, hovedsakelig bosatt i Iran. Sett på bakgrunn av Irans dypt patriarkalske samfunn, fungerer disse filmene som et sårt tiltrengt brudd. Filmene inviterer til fordypning i perspektiver som puster ny vitalitet inn i oppfatningen av iransk film, uten å være preget av forutinntatte meninger.

I kjernen av programmet finnes to sammenvevde temaer: kvinner og barns erfaringer. Fra delikate og fragmenterte erindringer fra barndommen til skildring av kvinner innenfor ulike maktdynamikker, lokker filmene deg til å engasjere i følelser som ofte blir oversett i hverdagslivets billedvev. Gjennom linsene til filmskaperne blir den indre funksjonen til et system som fremmer sårbarhet i livet til barn og kvinner blottlagt.

Kortfilmprogram

The Zoo (2022)

En jente malt som et villdyr brøler og holder hendene opp som labber ved siden av ansiktet.

Regi: Nafiseh Zare
17min.

Mens hun er i dyrehagen, avslører Ranaas mor at faren har forlatt dem. Mens de rusler forbi tomme dyrebur, reflekterer Ranaa over betydningen av fravær og viktigheten av å verne om det de har.

Nafiseh Zare (født 1991 i Teheran) har eksamen fra Art University of Teheran med hovedfag i skuespill og regi. Som skuespillerinne har hun høstet suksess med filmer som Valderama, regissert av Abbas Amini i 2016 (et offisielt utvalg av Berlin Film Festival’s Generation Section), og Disappearance, regissert av Ali Asgari i 2017 (et offisielt utvalg av filmfestivalen i Venezia). Etter sin deltakelse i Asghar Farhadis avanserte regiverksted, regisserte hun sin debutfilm The Zoo i 2021.

Dissociation (2021)

En gutt ligger under en seng.

Regi: Peivand Eghtesadi
10min.

En åtte år gammel gutt ved navn Pouya jobber med leksene sine mens tanten hans, Eli, hjelper ham. Plutselig forsvinner Pouya, og Eli oppdager at han gjemmer seg under sengen. Hun innser at Pouya har fått panikk på grunn av et betydelig problem: han kan ikke huske stemmen til sin avdøde mor.

Reginotat
Å glemme er den eneste måten for hjernen vår å overleve fra de tragiske hendelsene vi opplever i livene våre, for å lide mindre og gå videre. Dissosiasjon er den mentale prosessen med å koble fra ens tanker, følelser, minner eller følelse av identitet. Jeg bestemte meg for å skildre en ung gutt som sliter med å huske sin avdøde mors stemme og prøver å kjempe mot dissosiasjonsprosessen, for ikke å glemme moren sin.

Peivand Eghtesadi er født i Teheran i 1996. Hun ble uteksaminert i filmredigering fra Teheran University of Arts. Etter å ha redigert 30 kortfilmer og en spillefilm, markerer Dissociation hennes regidebut. I tillegg har hun undervist tenåringer i film siden 2018.

Raya (2020)

Fire utkledde personer løper på en vei.

Regi: Sepideh Berenji
14min.

Raya er en ni år gammel jente som blir med i en gjeng som gjør hærverk på skolen. De vandaliserer lærerens bil fordi de er opprørt over lærerens oppførsel på skolen og ønsker å lære henne en lekse. I mellomtiden bestemmer utleieren seg for å kaste Raya og foreldrene hennes ut mot deres vilje på grunn av den endrede økonomiske situasjonen i landet. Mens Raya vurderer foreldrenes reaksjoner på denne hendelsen, tror hun i sin mentale verden at alt er under hennes kontroll og at det alltid er en vei ut. Hun må nå bestemme seg for om hun skal fortsette den samme veien hun tok i møte med læreren sin, med utleier. En avgjørelse som ikke kommer lett.

Sepideh Berenji, født 5. mai 1992 i Teheran, har en bachelorgrad i persisk språk og litteratur fra University of Tehran og en mastergrad i film fra Tehran University of Art. Hun begynte som tenåringspoet og skjønnlitterær forfatter, og fikk anerkjennelse gjennom publiserte verk og ved deltagelse på litterære konferanser. Etter å ha laget eksperimentelle studentfilmer, oppnådde kortfilmen hennes Raya nasjonal og internasjonal suksess. Zaaghi er hennes andre kortfilm.

The Region (2021)

En kvinne og flere kameramenn på et filmsett.

Regi: Asma Ebrahimzadegan
23min.

Alt er klart på settet, men innspillingen går dårlig. Skuespillerinnen er nervøs; Hun tror alle forventer at hun skal være noen andre. Mannen blir konfrontert med konas fravær; Han vet ikke hvordan han skal håndtere det.

Asma Ebrahimzadegan er født og oppvokst i Teheran. Hun har vist interesse for kunst siden barndommen, og ble uteksaminert med et diplom i grafisk design og fortsatte utdannelsen innen teater. Hun har regissert skuespill som Arthur Millers The Last Yankee og skrevet og regissert In Camp, en teaterproduksjon som ble satt opp på den syttende iranske studentfestivalen. Hun har også fungert som første assisterende regissør og koordinator for Shahram Mokris prisvinnende filmer, inkludert Fish and Cat og Invasion. Hennes første kortfilm, Common Hole, fikk nasjonal anerkjennelse.

Iran; Second Day (2021)

En jente står og venter på noen.

Regi: Kiana Montajabi
15min.

En jente venter på å bli hentet fra skolen, men moren kommer aldri.

Kiana Montajabi, født i 2000, ble uteksaminert i fra fra Sooreh Art School og har en grad fra University of Art and Architecture i Teheran. Ved siden av å regissere filmen Iran: Second day, spilte hun også en rolle i Shahram Mokris prisvinnende film Careless Crime.

Hair

En eldre kvinne.

Regi: Samaneh Yadollahi
15min.

I Iran opplever en eldre kvinne hårtap på grunn av aldring. Mannen hennes forbyr henne å gå inn på kjøkkenet i frykt for at håret hennes kan falle ned i maten. Denne filmen følger hennes målbevisste reise for å vinne tilbake sitt eget kjøkken.

Samaneh Yadollahi, født i 1997, er en iransk forfatter som har laget noveller i et tiår. Hun har vært involvert i å oversette, skrive filmanmeldelser i fem år, og har jobbet som regiassistent og manusveileder. Hair markerer hennes debut som filmskaper.

Om kuratorene

Pegah Pasalar (født i 1992) er en iransk kunstner og filmskaper som for tiden er basert i Chicago. Hennes autoetnografiske praksis utforsker motiver som identitetskrampe, kulturminner, fragmentering og forskyvning. Hun er en fullverdig stipendmottaker ved School of the Art Institute of Chicago hvor hun har sin MFA med fokus på film og video. Hun er også mottaker av City of Chicagos stipend fra Department of Cultural Affairs og har mottatt stipendier som Kala Media Residency Award, Bemis, Yaddo og Banff. Hun har vist verkene sine på flere nasjonale og internasjonale festivaler og arenaer som Athens International Film and Video Film Festival, Chicago Underground Film Festival, Festival International de Cine Documental de Buenos Aires (FIDBA), Austria International Film Festival, Onion City Film Festival, Ecra og mer.

Sadaf Sadri er en iransk new media artist, for tiden basert i Seattle. De bruker en rekke metoder for å fordype seg i spørsmål rundt overvåking og dens innvirkning på samfunnet. Gjennom kreasjoner undersøker de potensialet i å veve en alternativ fortelling som forstyrrer de dominerende samfunnssystemene, ved å bruke tilgjengelige teknologier. De er for tiden doktorgradsstudent ved avdelingen for digital kunst og eksperimentelle medier ved University of Washington.

Cryptofiction er en internasjonal ikke-profittbasert kunstplattform. Med over 25 års kombinert erfaring som filmskapere og over et tiår som distributører, jobber teamet som står bak dedikert for å skape oppmerksomhet og få publikum til å se de bemerkelsesverdige og modige titlene de representerer. I tillegg til distribusjon tilbyr de et bredt spekter av produksjonsstøtte for voksende og etablerte filmskapere. Dew er dedikert til å støtte og representere uavhengig film fra hele verden. Deres førsteprioritet er å fremme fortreffelighet blant et tverrgenerasjonsfellesskap av visjonære og å hjelpe yngre talenter til å møte og stige sammen med etablerte filmskapere. Deres on-demand-plattform er en virtuell utvidelse av distribusjonsfilosofien deres. Dedikert til å støtte og promotere uavhengig film fra hele verden, har de nøye kuratert et spennende sett med programmer som består av en blanding av unge og etablerte filmskapere. Som en del av deres pågående programmering tilbyr de et nytt utvalg av filmer og temaer hver tredje måned. I motsetning til lignende kommersielle plattformer, opererer de ikke på abonnementsbasis. Publikum oppfordres til å bla gjennom og se de ønskede programmene når de måtte ønske det. Deres ønsker er at plattformen deres vil bli et levedyktig middel for å generere passiv inntekt for de bemerkelsesverdige artistene og filmskaperne som de representerer.

Om Cinema Tehran, Oslo

Cinema Tehran, Oslo kobler folk sammen gjennom filmvisninger med fokus på Iran og den iranske diasporaen, litteratur, kunst, musikk, samtaler og mat. Les mer her.

Teknisk informasjon om filmen Disruption
Attributt Verdi
Spilletid 1t 45m (105 minutter)
Aldersgrense 15 år
Visningsformat DCP

Forestillinger

  • Lørdag 04.05.2024 17:00 Lillebil Kjøp

    Innledning (digitalt) ved Pegah Pasalar, Sadaf Sadri og Cryptofiction.