Sofias univers
Vi viser alle de seks spillefilmene til amerikanske Sofia Coppola.
![Sofia Coppola på settet til filmen Somewhere.](https://cin.imgix.net/images/Sofia-Coppola.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=600&s=86366c0f73cba65407d4555b5ff15993 600w, https://cin.imgix.net/images/Sofia-Coppola.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=800&s=a754fe6e6f333ed32c7053d75deb29eb 800w, https://cin.imgix.net/images/Sofia-Coppola.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1000&s=ff8831b98c012a00a1eb8127083f85dd 1000w, https://cin.imgix.net/images/Sofia-Coppola.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1200&s=3b960fa4098d5ea5431f5590d65f378c 1200w, https://cin.imgix.net/images/Sofia-Coppola.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1400&s=41f9022a2d253741e982fd7f23e7ec27 1400w, https://cin.imgix.net/images/Sofia-Coppola.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1600&s=160d0b2a7c92ecbe3b2fb3fb9d4f818f 1600w, https://cin.imgix.net/images/Sofia-Coppola.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1800&s=b310c969be577369090f454ac75fe32d 1800w)
Sofia Coppola er datter av regissøren Francis Ford og kunstneren Eleanor og del av en kreativ storfamilie, men film var likevel ikke det hun satset på som ung kvinne. Hun var en privilegert it-girl, lanserte sitt eget klesmerke, var modell og fotograf. Men film var selvsagt en sentral del av familiens liv, ubevisst lærte hun det hun trengte og dragningen mot filmskaperyrket var kanskje naturlig.
Tydelig visuell signatur
Etter å ha virret litt rundt laget hun kortfilmen Lick the Star (1998), en teenage angst-historie i sort-hvitt, og hun spillefilmdebuterte med The Virgin Suicides ett år etter.
Coppolas signatur er tydelig allerede etter de tre første filmene: visuelt gjennomarbeidede, elegante, detaljerte, med en impresjonistisk kvalitet. Hun krydrer ikke bare narrativene med elementer som appellerer til blikket (lys, skygge og farger), hun bruker også lyd, pauser, rytme og musikk svært bevisst, og ikke minst humor.
Fokus på miljøskildring
Coppola er dessuten like opptatt av å skildre rommet protagonistene beveger seg i, som protagonistene selv. I The Virgin Suicides vandrer de fem søstrene rundt i en pastellfarget 70-tallskokong fylt av kjoler, grønne trekroner, solnedganger og glitterklistremerker. I Marie Antoinette fråtser Coppola i rokokkotablåer og slottsinteriører, overøst av sløyfer, blomster, fjær og alskens smykker.
Og Lost in Translation er like mye en film om en by, eller skal vi si en utenforståendes observasjon av en by, av gater og barer og hoteller og menneskene som fyller dem. Somewhere er lagt til kjendishotellet Chateau Marmont, men Coppola skildrer det fra innsiden, på en måte som gjør at stedets mytiske aura brytes ned med bilder av uoppredde senger, rotete kjøkkenbenker og sofamiddager. The Bling Ring, som skildrer den sykelige fascinasjonen for kjendiser, er innspilt on location i rikmannstrøkene i LA, inklusiv Paris Hiltons hjem, som var åsted for et av ranene filmene er inspirert av. I The Beguiled møter vi syv jenter og kvinner, som på grunn av borgerkrigen og datidens konvensjoner er innesperret i et herskapshus – et pastellfarget fengsel, drapert med silke, damask og kniplinger.
Form og tematikk skaper en fascinerende dobbelthet – Sofia Coppola lager vakre, estetiserte skildringer av mennesker som enten er i en eksistensiell krise, eller som mangler tilknytning til andre mennesker. De opplever en tomhet, en mangel, som de kanskje prøver å kompensere for (fest, moro, bling bling, begjær, kontroll, alkohol, strippere, håndarbeid, musikk), uten at det hjelper. Ofte klarer de ikke å artikulere problemet engang.
![Fra et filmset hvor en kvinne kledd i overdådig kjole og omgitt av rosa kaker ligger henslengt på en chaise longue mens en tjenestepike sitter ved siden av. Fotografen står med ryggen til.](https://cin.imgix.net/images/Sofia-Coppola-pa-set.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=600&s=93ec1909a7eec10cb09aa5c1d5b3e353 600w, https://cin.imgix.net/images/Sofia-Coppola-pa-set.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=800&s=44a892e7300272a5e69fad4ce1a367f0 800w, https://cin.imgix.net/images/Sofia-Coppola-pa-set.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1000&s=ca761716c6b05c614dc88cf8e8962be6 1000w, https://cin.imgix.net/images/Sofia-Coppola-pa-set.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1200&s=e2040b074c920ca004f5956cfad2c96a 1200w, https://cin.imgix.net/images/Sofia-Coppola-pa-set.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1400&s=0f1e2e1d99dab6ef655a6b8c7c3bca0a 1400w, https://cin.imgix.net/images/Sofia-Coppola-pa-set.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1600&s=43b3e26ed3019c10d5e523a68a41d8ca 1600w, https://cin.imgix.net/images/Sofia-Coppola-pa-set.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1800&s=19926afedaffd40bdc233266b07f6b15 1800w)
Fra innspillingen av Marie Antoinette (2006).
Komplekse kvinneportretter
Karakterene til Coppola er ikke nødvendigvis veldig sympatiske, men vi blir nysgjerrige på dem, kanskje fordi handlingene deres fremstår som uforståelige. Coppola forklarer i liten grad – hun viser frem karakterene, dynamikken mellom dem og miljøet de er i. Effekten er filmer som behager, men som aldri blir kvitt en mørk, trist understrøm. I The Beguiled er dette mer uttalt enn noensinne. I en nydelig sørstatsvilla, omgitt av et nesten paradisisk landskap, finner syv jomfruelige kvinner en vakker mann. Kontrasten til det uhyggelige dramaet som skal komme til å skje, er voldsom.
Sofia Coppola har sagt at hun i bunn og grunn lager filmer som hun selv vil se, men at det er viktig for henne at hun portretterer jente- og kvinnemiljøer. Noen har problematisert at hun ofte skildrer den verdenen hun kjenner best – der de rike, berømte, vakre og tilsynelatende vellykkede holder til. Men om så er sant, er det et interessant paradoks at bildet hun tegner opp, er tiltrekkende og frastøtende på samme tid. Få, om ingen, gjør dette like bra som henne.
Filmene i serien