I hodet på en skandinavisk pionér
Per Åhlin var en av Sveriges viktigste tegnefilmskapere og har hatt stor betydning for utviklingen av animasjonsbransjen i både Sverige og Norge.
Sist endret 21. september 2023
![Per Åhlin med filmkamera og animasjonsfigurer i hendene.](https://cin.imgix.net/images/Per-Ahlin/Per-Ahlin-2.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.4031&fp-y=0.3232&h=451&q=90&w=600&s=e6d02039cd58e56cbac51787d89ec069 600w, https://cin.imgix.net/images/Per-Ahlin/Per-Ahlin-2.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.4031&fp-y=0.3232&h=602&q=90&w=800&s=c621086d0fccc02705e89be04b994498 800w, https://cin.imgix.net/images/Per-Ahlin/Per-Ahlin-2.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.4031&fp-y=0.3232&h=752&q=90&w=1000&s=e1c23b67d192b9eef0eb6efab15ae8ac 1000w, https://cin.imgix.net/images/Per-Ahlin/Per-Ahlin-2.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.4031&fp-y=0.3232&h=902&q=90&w=1200&s=c52c671e27fdc0f185cf03c67da6466d 1200w, https://cin.imgix.net/images/Per-Ahlin/Per-Ahlin-2.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.4031&fp-y=0.3232&h=1053&q=90&w=1400&s=44aeaef39c095395ff3cc20cb0092777 1400w, https://cin.imgix.net/images/Per-Ahlin/Per-Ahlin-2.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.4031&fp-y=0.3232&h=1203&q=90&w=1600&s=e4d418236a3c9b57e1edae4c8dbdc80e 1600w, https://cin.imgix.net/images/Per-Ahlin/Per-Ahlin-2.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.4031&fp-y=0.3232&h=1353&q=90&w=1800&s=2a38a92c65d4da956fccddb7ac8a7fb6 1800w)
Per Åhlin (1931-2023) står bak flere minneverdige animasjonsfilmer som har vært viktige for nordisk barnefilmkultur, blant annet tv-serien om Albert Åberg, kortfilmene om det lille spøkelset Laban, juleklassikeren Karl-Bertil Jonssons jul og Reisen til Melonia, som stadig vises på cinematek og filmklubber over hele landet. Som filmkunstner traff Per Åhlin tidsånden godt: Han slo igjennom i en tid da barnekultur hadde høy status i samfunnet og det var stor vilje til å satse på filmer og tv-serier for barn. Men selv om han er særlig kjent for sine barnefilmer, var han minst like interessert i å lage animasjonsfilmer og illustrasjoner for voksne.
Per Åhlins tegnestil er iøynefallende og gjenkjennelig. Tegningene har kraftfulle farger med en sterk visuell stil, og figurene hans har et tydelig håndtegnet preg. De tidligste filmene hans har dessuten segmenter av ekte film, altså realfilm og ikke-animerte sekvenser, ofte brukt som en fremmedgjørende effekt. Mange av filmene hans tar utgangspunkt i tematikk knyttet til bevaring av naturen og det medmenneskelige.
![Rare figurer i et skogslandskap.](https://cin.imgix.net/images/Barnas-Cinematek/Filmer/dunderklumpen1.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=600&s=961d08410212981a398863fa9c637bb3 600w, https://cin.imgix.net/images/Barnas-Cinematek/Filmer/dunderklumpen1.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=800&s=1ff8f2ab775190b151fe3f41a15f6e3a 800w, https://cin.imgix.net/images/Barnas-Cinematek/Filmer/dunderklumpen1.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1000&s=3bbe362b7227977cf1757ba7a9dc5f32 1000w, https://cin.imgix.net/images/Barnas-Cinematek/Filmer/dunderklumpen1.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1200&s=dd18f6071d89d01ee01a8aa4d434087e 1200w, https://cin.imgix.net/images/Barnas-Cinematek/Filmer/dunderklumpen1.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1400&s=35f1153196152937db717c0c779a0e1b 1400w, https://cin.imgix.net/images/Barnas-Cinematek/Filmer/dunderklumpen1.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1600&s=ed009ced741d3353a38d08864e2d6ca8 1600w, https://cin.imgix.net/images/Barnas-Cinematek/Filmer/dunderklumpen1.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1800&s=753b7b2c7fa27c7180fee507c80b4d0c 1800w)
Åhlin var selvlært som tegner, og han fikk tidlig lærlingjobb i et reklamebyrå i Malmø. Etter hvert begynte han å designe bokomslag og deretter både filmplakater og design for Hasse Alfredsons produksjonsselskap Svenska ord. Den første langfilmen hans, som han laget sammen med Hasse og Tage (Danielsson), het I huvet på en gammal gubbe (1968). Dette var Sveriges første delvis animerte langfilm, der Åhlin var både illustratør og scenograf. Filmen hadde en begrenset animasjon (en måte å lage animasjonsfilm på hvor man har så lite bevegelse som mulig) som var veldig populær på den tiden, som vi kan finne igjen blant annet i den samtidige Beatles-filmen Yellow Submarine.
![En figur sitter på en gren, røde blader i bakgrunnen.](https://cin.imgix.net/images/i-huvudet-pa-en-gammal-gubbe_003.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=600&s=2f6714dabf7ad90af11c4b99ef5a20e8 600w, https://cin.imgix.net/images/i-huvudet-pa-en-gammal-gubbe_003.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=800&s=609558140f465bf7d26f71f21eb6a73a 800w, https://cin.imgix.net/images/i-huvudet-pa-en-gammal-gubbe_003.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1000&s=439757a45cea13a203b354eca8c7b061 1000w, https://cin.imgix.net/images/i-huvudet-pa-en-gammal-gubbe_003.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1200&s=475a68b7e1e9b4c2b39629e09b64f44f 1200w, https://cin.imgix.net/images/i-huvudet-pa-en-gammal-gubbe_003.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1400&s=d8427eb619667f89beecc6e6f428c1ac 1400w, https://cin.imgix.net/images/i-huvudet-pa-en-gammal-gubbe_003.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1600&s=6f276b55764c99fb9fdf7cd2b6a82f68 1600w, https://cin.imgix.net/images/i-huvudet-pa-en-gammal-gubbe_003.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1800&s=12683858015f5871fd0a7f4e2d50810a 1800w)
I 1970 grunnla Åhlin selskapet PennFilm Studio, der han kom til å jobbe mye med Tage Danielsson. Her skapte han uforglemmelige filmer for unge filmelskere i flere generasjoner. Barnefilmen Dunderklumpen! (1974) kombinerer levende skuespillere og animasjon, og er minst like kaotisk som den er fantastisk. I rollen som selveste Dunderklumpen finner vi Beppe Wolgers, som mange kjenner som Pippis pappa fra Pippi Langstrømpe-filmene. Sagaen om Karl-Bertil Jonssons jul (1975), en skikkelig Robin Hood-fortelling om en ung gutt som tar fra rike og gir til fattige, skrev seg inn i hjertene til det svenske folk og vises årlig på svensk tv på julaften. Senere skulle Åhlin også regissere tv-serien om Albert Åberg (1979-1982), basert på Gunilla Bergströms barnebøker. Denne ble en av de mest elskede og sendte seriene i svensk-tv og har også vært vist i hele Skandinavia. Spillefilmen Ronja Røverdatter har vedvart å være en stor barnefilmklassiker siden den utkom i 1984, og på denne jobbet Åhlin både med kostymer, spesialeffekter og design av de uforglemmelige rumpenissene og villvettene.
![Albert Åberg og hans gode venn Skybert leker.](https://cin.imgix.net/images/Barnas-Cinematek/Filmer/Albert-Aberg-kortfilmer.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=600&s=41172feaf7e311ae1edd6c2c8bda782c 600w, https://cin.imgix.net/images/Barnas-Cinematek/Filmer/Albert-Aberg-kortfilmer.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=800&s=7c34aa4ca55964c8aea9a365eb8a575b 800w, https://cin.imgix.net/images/Barnas-Cinematek/Filmer/Albert-Aberg-kortfilmer.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1000&s=c0cea308b45e0fd3a4402401893bd4c7 1000w, https://cin.imgix.net/images/Barnas-Cinematek/Filmer/Albert-Aberg-kortfilmer.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1200&s=f85b2bbb38a59069c5c49e2435aacec2 1200w, https://cin.imgix.net/images/Barnas-Cinematek/Filmer/Albert-Aberg-kortfilmer.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1400&s=3d555699118e2e84ac044c853ba77504 1400w, https://cin.imgix.net/images/Barnas-Cinematek/Filmer/Albert-Aberg-kortfilmer.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1600&s=4e0481b97eab97ef2cec13655830be22 1600w, https://cin.imgix.net/images/Barnas-Cinematek/Filmer/Albert-Aberg-kortfilmer.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1800&s=a72a8a16b3338c758f7c748d7bfc287e 1800w)
En av Åhlins definitive mesterverker er nok likevel klassikeren Reisen til Melonia (1987), en fantasiversjon av William Shakespeares skuespill Stormen, med elementer fra både Jules Verne, Oliver Twist, Reisen til landet Det var en gang og Robinson Crusoe. Ideen til filmen hadde modnet i Åhlin etter at han noen år før hadde laget bokomslaget nettopp til Stormen og så likheter mellom stykket og en tidlig versjon av sitt eget manus. Resultatet ble en perle av en film, full av poesi, spenning og økokritikk.
Senere laget han blant annet Hundehotellet (2000), en Agatha Christie-liknende kriminalfortelling på et øde hotell, og mer «trygge» adaptasjonsprosjekter som Laban: Verdens snilleste spøkelse (2007) og Emil og Ida i Lønneberget (2013). Han arbeidet også med en rekke filmprosjekter som aldri ble realisert, som Hoffmanns ögon, basert på en opera av Jacques Offenbach, som han selv anså som et av sine virkelige drømmeprosjekter. I løpet av karrieren mottok han en rekke filmpriser, deriblant den svenske Guldbaggen to ganger for Dunderklumpen! og Reisen til Melonia.
Per Åhlin døde tidligere i år, 91 år gammel. Animasjonsfilmarven og tegnekunsten hans lever heldigvis videre.