Forstadshistorier

De første tre filmene til den amerikanske uavhengige filmskaperen Hal Hartley.

Foto: Hal Hartley.

På begynnelsen av 90-tallet ble Hal Hartley regnet som kronprinsen av den amerikanske independent-filmen, og det nærmeste man kom en arvtaker til den regjerende monarken Jim Jarmusch. Folk siterte Hartleys filmer som om de var klassikere to uker etter premieren, og så tidlig som i 1993 skrev den anerkjente amerikanske filmkritikeren Andrew Sarris en artikkel i Film Comment hvor han argumenterte for at Hal Hartley burde betraktes som en moderne auteur.

Hal Hartley vokste opp på Lindenhurst, Long Island utenfor New York og spillefilmdebuterte i 1989 med den usedvanlig stilsikre The Unbelievable Truth, en film om forholdet mellom en nylig løslatt fange og en tenåringsjente med eksistensielle kvaler. Den ble innspilt for latterlige $200.000 i løpet av elleve dager i Hartleys hjemby, og vakte stor oppmerksomhet på ulike filmfestivaler i tiden som fulgte. Her introduserer Hartley alle sine tematiske og stilistiske særtrekk, og etablerer det noe vindskeive og karikerte forstadsuniverset som også hans to neste filmer utspiller seg i.

Andrefilmen Trust regnes av mange som hans beste. Det er også hans mørkeste, hvor karakterenes følelse av avmakt og eksistensiell angst stikker dypest.

Den neste, Simple Men (1992), er kanskje hans morsomste. Her rendyrker han en form for karikert hverdagssurrealisme som gir seg utslag både i hysterisk situasjonskomikk og underfundig ordsjonglering. Formelt er Hartleys fascinasjon for Jean-Luc Godard svært tydelig, noe som både resulterer i filmatiske in-jokes og et levende og uforutsigbart filmspråk.

Filmene som vises

Her finner du oversikt over visningene.