En filmatisk oppvåkning

I de senere årene har Den dominikanske republikk vokst frem som en egen kraft i den globale filmindustrien, gjennom en filmatisk oppvåkning som har fått publikum verden over til å sperre øynene opp. 

Dame med pistol, badet i grønt lys.

Fra nyskapende regissører til imponerende gjennombrudd og internasjonale pris-nominasjoner, har landets filmlandskap gjennomgått en helt spesiell transformasjon som har sementert dets status som en vital aktør på den internasjonale filmarenaen.

I sentrum av denne filmrevolusjonen finner vi en gruppe visjonære regissører som har flyttet grenser og brakt inn nye perspektiver. Den dominikanske republikk har gitt opphav til en rekke imponerende talenter, hvor Ernesto Alemany, Andrés Farías, José María Cabral, Laura Amelia Guzmán, Israel Cárdenas og flere fronter denne transformasjonen.

José María Cabrals film fra 2013, Jaque Mate (Checkmate), var et vendepunkt som fikk internasjonal oppmerksomhet for sin unike fortellerstil og smarte utforskning av sosiale problemer. Hans påfølgende prosjekter, som inkluderer Carpinteros (Woodpeckers, 2017) og El Proyeccionista (The Projectionist, 2019), har virkelig vist en regissør som ikke er redd for å takle komplekse problemstillinger.

På same tid har duoen Laura Amelia Guzmán og Israel Cárdenas på kunstferdig vis integrert personlige historier i sine filmer, som ofte har fanget selve essensen av den dominikanske kulturen. Samarbeidet på filmer som Jean Gentil (2010), Sand Dollars (2014), og Noelí Overseas (2016) har gitt duoen et internasjonalt renommé.

Å bryte barrierer

Den dominikanske filmindustriens voldsomme vekst har hatt noen øyeblikk som virkelig har satt den på kartet, både internasjonalt og nasjonalt. En slik milepæl var da Oscar-akademiet nominerte en dominikansk film til prisen for beste utenlandske film i 2009. Filmen var La Soga, regissert av Josh Crook, og dette var et vannskille som åpnet veien til fremtidige prisnominasjoner for den dominikanske filmen.

Nominasjoner og prisvinnere

Den internasjonale filmindustrien har i økende grad anerkjent Den dominikanske republikks bidrag med priser og nominasjoner de senere årene. Blant annet fikk La Barbería (The Barber­shop), regissert av Waddys Jáquez, en plass på kortlisten for Best Live Action kortfilm på Oscarutdelingen i 2021.

Videre har filmer som La Gunguna, Candela og Bantú Mama alle fått heder for sine oppfinnsomme fortellinger og autentiske beskrivelser av livet i Den dominikanske republikk. Disse filmene har vært suksesshistorier hos både publikum og kritikere med historier som viser mangfoldet i landets kultur.

En lysende fremtid venter

Siden Den dominikanske republikk fortsetter å fostre filmtalenter og produsere verk av eksepsjonell kvalitet, ser fremtiden svært lys ut. Diversitet i historiene og temaene, en videreutvikling av fortellerteknikker og en sterk vilje til det autentiske, gir den dominikanske filmindustrien rom til å øke sitt internasjonale renommé i mange år til.

Som en konklusjon kan vi si at den dominikanske filmens imponerende fremvekst står som et bevis på hvor viktig historiefortelling, kreativitet og kulturell representasjon er. Gjennom den visjonære linsen til talentfulle regissører har landet sikret seg en plass på den internasjonale filmarenaen og med det satt sitt preg på filmens verden.

Filmene som vises

Her finner du oversikt over visningene.