Lynne Ramsay

Vi viser spillefilmene til den skotske filmskaperen Lynne Ramsay, fra debutfilmen Rottefangeren, som kom i 1999, til og med fjorårets prisbelønte You Were Never Really Here.

Det har snart gått tyve år siden Lynne Ramsay spillefilmdebuterte med Rottefangeren og gjorde det klart for verden hvilket vanvittig fortellertalent hun var. Det var egentlig male hun ville, men så begynte hun å studere fotografi, først ved fotograflinjen ved Napier College i Edinburgh, og så ved National Film and Television School. Men som filmfotograf opplevde hun frustrasjon over manusene hun fikk tilbud om å jobbe på og begynte derfor å skrive sitt eget materiale. Etter tre kortfilmer laget hun Rottefangeren der hun blandet britiske sosialrealistiske tradisjoner med et slående visuelt filmatisk grep. 

Bilde av regissøren Lynne Ramsay.

Fire år senere kom Morvern Callar, som brøt litt med det hun hadde gjort tidligere, blant annet ved at filmen forflytter seg fra et kaldt Glasgow til et goldere sør. I tillegg åpnet Ramsay for en lavmælt form for humor, i en historie om død, sorg og men også livskraft, og en skildring av en sammensatt og uregjerlig hovedperson.

Hennes neste prosjekt så ut til å bli filmatiseringen av boka The Lovely Bones av Alice Sebold. Ramsay ble involvert før boka var ferdigskrevet, men da den først var gitt ut, ble den en kjempesuksess, og Peter Jackson og Hollywood mer eller mindre rappet filmen fra henne. Dette førte til en lang periode der man ventet forgjeves på den neste Ramsay-filmen, men endelig i 2011 kom hun sterkt tilbake med filmatiseringen av Lionel Shrivers bok om en high school-massakre og en mors forhold til en sønn som dreper; We Need to Talk About Kevin. Filmen tok lang tid å fullføre, blant annet på grunn av finanskrisen, fikk premieren sin i Cannes og ble møtt med strålende kritikker. 

Prisvinnere i Cannes 2017: Lynne Ramsay og Joacquin Phoenix.

Prisvinnere i Cannes 2017: Lynne Ramsay og Jacquin Phoenix.

Nå gikk Ramsay i gang med et western-prosjekt, Jane Got a Gun, men nok en gang skulle hun støte på store utfordringer og prosjektet bråstoppet i det opptakene skulle begynne, da Ramsay forsto at produsentene hadde tenkt å kuppe filmen fra henne. Denne krisen ledet henne imidlertid til Hellas og en prosjektidé som ble til You Were Never Really Here, nok et originalt og impresjonistisk karakterstudium, denne gangen i form av en noir-influert thriller om en traumatisert «leiesoldat» som redder kvinner som holdes i fangenskap. Og igjen viser Ramsay at noe av styrken hennes er evnen til å skape komplekse og fascinerende skikkelser, hvis handlinger aldri forenkles eller forklares helt.

«Lynne is making films in her head all the time. She is one of those rare directors who creates the kind of films that just would not be there if she didn’t make them.» Tilda Swinton om Lynne Ramsay