Vanndråpe.

Filmmakers / Changemakers: Impact and Revenue

Human inviterer til verksted for filmskapere: Hvordan tjene penger på impact-film?

Kommende forestillinger

  • Mandag 25.02.2019 13:00 Kjøp
Se alle forestillinger

En film er ikke stort verdt uten et publikum, sies det. Og for filmer med formål om å skape endring, gjelder det også å nå ut til riktig publikum.

Kinofilmen utfordres i økende grad av strømmetjenestene. Er det fortsatt plass til dokumentarfilmer som skal skape samtale, debatt og politisk eller samfunnsmessig endring i en tid der seeren konsumerer mer og mer via strømmetjenester hjemme i sofaen?

Hva betyr det å drive outreach-arbeid i norsk og internasjonal kontekst i dag? Hvordan gjør man det på en god måte? Og er det egentlig penger å tjene på impact-film? Og hva mener en politisk lobbyist om dokumentaristenes metoder?

Seminaret er støttet av Norsk filminstitutt og Viken Filmsenter.

Agenda


13.00 Welcome – Sarah Mosses, Together Films

13.10 Innovative funding, outreach and audience strategies – Dogwoof Distribution

13.40 Impact and revenue – Sarah Mosses, Together Films

14.00 Case Study: Scener fra oppvekst – Tone Grøttjord Glenne & Sarah Winge-Sørensen, Sant & Usant

14.30 Kaffepause med matservering

15.00 Å skape politisk endring. Hvordan ser en dokumentarfilms outreach-plan ut for en politisk lobbyist, og hvordan får man politikernes oppmerksomhet? – Bård Vegard Solhjell

15.30 The future of sustainable impact distribution – Sarah Mosses, Together Films

16.00 Outreach/impact i filminstituttets strategi for norsk dokumentar – Eirin Gjørv, Norsk filminstitutt

16.15 Paneldiskusjon mellom Sarah Mosses, Dogwoof, Eirin Gjørv, Sarah Winge-Sørensen og Tone Grøttjord

17.00 Mingling

19.00 Festivalåpning på VEGA Scene (krever egen billett)

Foredragsholdere

Sarah Mosses
Sarah Mosses is founder and CEO of Together Films, former Doc Society Partnerships Manager, and producer of They Will Have to Kill Us First (2015). She was nominated for Screen Award for Best Documentary Campaign for the release of Ping Pong; raised $500K for the Ping Pong Care Campaign, which toured the film to over 2,000 care homes across the UK. Currently she is advisor on a number of feature documentaries in production and distribution, including The Judge, and recently hosted a Strategy Summit for The Silence Of Others at POV in advance of their broadcast.

Dogwoof

Dogwoof is a London-based, documentary film company integrating production, world sales and UK distribution. Dogwoof has so far released 21 Oscar®-nominated documentaries, with three wins and an additional two BAFTA winners; notable titles include Blackfish, The Act of Killing, Free Solo and Three Identical Strangers. Dogwoof’s TDog production investment fund has premiered two films in Sundance Film Festival – Westwood and Halston – with more in the production and post-production stage; the fund is focused on feature docs, docu-series, and remake rights, gearing up the company towards vertical integration.

Tone Grøttjord-Glenne

Tone Grøttjord-Glenne har en master i regi fra National Film and Television School i England, og både eksamensfilmen hennes Brothers og debutfilmen Prirechnny vant priser i Norge og internasjonalt. I 2005 startet hun Sant & Usant med en visjon om å skape et miljø for dokumentarfilm med rom for diskusjoner om bilder og visuelle fortellergrep. Sant & Usant har produsert flere prisbelønte filmer siden da. Sammen med medeier og produsent Anita Rehoff Larsen, har hun blant annet produsert Til ungdommen (2012), Mellom murene (2012), Jeg er Kuba (2014) og Maiko – Dancing Child (2015) og 69 minutter av 86 dager. For tiden regisserer hun Scener fra oppvekst.

Sarah Winge-Sørensen



Sarah har syv års erfaring i dokumentarfilmbransjen som assisterende produsent og impact-produsent. Hun har jobbet i noen av Norges mest etablerte dokumentarproduksjonselskaper, blant annet Medieoperatørene og Indie Film, hvor hun har arbeidet på blant annet Røverdatter (2018), Natta pappa henta oss (2017) og Flink pike (2013). For tiden jobber hun som impact-produsent hos Sant & Usant på Scener fra oppvekst (regissert av Tone Grøttjord-Glenne) og som produsent hos Stray Dog Productions.

Bård Vegard Solhjell



Bård Vegard Solhjell er generalsekretær i stiftelsen WWF Verdens naturfond og tidligere politiker for SV. Han var i to perioder statsråd i Jens Stoltenbergs andre regjering, og Stortingsrepresentant for Akershus fra 2009 til 2017.

Han har gitt ut boka Jakta på makta – 12 råd for effektiv påvirkning sammen med Ketil Raknes, som gir deg konkrete verktøy for hvordan du skal få gjennomslag, skaffe deg nettverk og bygge allianser, bli lyttet til og hva du absolutt ikke må gjøre når du ønsker toppolitikeres og makthaveres oppmerksomhet.

Eirin Gjørv

Eirin Gjørv er dokumentarfilmkonsulent hos Norsk filminstitutt. Hun har lang erfaring fra norsk filmbransje, både som regissør, produsent og impact-strateg. Hun kommer fra selskapet Sant & Usant, der hun har jobbet som produsent i flere år, de senere årene som frilanser. Hun har også vært med å lede utviklingsprogram ved Viken Filmsenter og DocPoint Impact i Finland.

Gjørv har regissert, produsert og samprodusert flere dokumentarfilmer, blant annet Ørkenslottet, Cricketing The Streets of Oslo, Fra Barn til Borger og The Borneo Case. I rollen som produsent er hun nå aktuell med dokumentarfilmene Syndebukken og Exit, sistnevnte ble vist på HUMAN idff i 2018.

Teknisk informasjon om filmen Filmmakers / Changemakers: Impact and Revenue
Attributt Verdi
Spilletid 3t 30m (210 minutter)
Produsert 2018
Tale Engelsk
Aldersgrense 15 år

Forestillinger

  • Fredag 09.03.2018 10:00 Tancred  

    Seminar

  • Mandag 25.02.2019 13:00 Tancred Kjøp

Se mer av