Politietterforsker Marge Gunderson står i et snølandskap og peker med en ladd pistol.

Filmanmelderens ABC

Vi ønsker videregående skole velkommen til et inspirerende foredrag med filmanmelder Einar Aarvig. Elevene får en tankevekkende og underholdende gjennomgang av hvordan en filmkritiker tenker, føler og arbeider. Etterpå viser vi filmen Fargo. Opplegget varer fra kl. 09.30-13.15. Billetter reserveres på e-post til sita.jacobsen@nfi.no (oppgi skolens navn, antall elever og antall lærere).

Filmanmelderen i arbeid

Hvordan kjenner du igjen klisjeer og konvensjoner i film? Hva er forskjellene mellom de ulike terningkastene? Og hvordan kan du gå fram når du skal vurdere innholdet i en film?

Foredraget varer ca. 90 minutter og ledsages av stillbilder fra populære filmer. Målet er å gi elevene et mer formulert og bevisst forhold til kommersiell og kunstnerisk kinofilm og til kritikkens vesen. Vi legger opp til spørsmål fra salen underveis og etterpå.

Politikvinne ser på et lik i et øde snølandskap.

Fargo - krimgåte fra ingenmannsland

Vi er i det snødekte Minnesota i 1987, et område befolket av fåmælte, skandinaviskættede raringer. Bilselgeren Jerry Lundegaard har økonomiske problemer. Han koker i hop en genial plan om å hyre inn to småkjeltringer for å kidnappe sin egen hustru og kreve løsepenger av sin rike svigerfar. Snart kommer situasjonen ut av kontroll, og den høygravide politikvinnen Marge Gunderson settes til å etterforske det som etterhvert eskalerer til en større drapssak.

Mange anser Fargo som en av Coen-brødrenes definitivt beste filmer, med sitt særegne spenningsforhold mellom det harmoniske vinterlandskapet, det usannsynlige krimplottet og den eksentriske miljøskildringen. Filmens sjangerlek er lett å få øye på, og de voldsomme handlingene skildres i en nøye kalkulert tragikomisk ramme. Fargo ble belønnet med to Oscar, for beste manus og beste kvinnelige hovedrolle.

Om Einar Aarvig

Einar har jobbet med film siden 1997 og har vært innom Norsk filminstitutt, Produsentforeningen, Gullruten og Kortfilmfestivalen. Han har skrevet om film for Dagbladet, Mann, Cinema, Morgenbladet, FHM, Aftenposten og Det Nye. Einar har jobbet som anmelder på God Morgen Norge og andre tv-programmer på TV2 fra 2000, og som redaksjonssjef - og i perioder redaktør - i Filmmagasinet siden 2005. I dag er han frilanser og anmelder film for Vårt land og P6 Rock. Einar skriver om film for bransjebladene Rushprint og Z, og er en del av panelet i podkasten Serieprat - om aktuelle tv-serier.

Teknisk informasjon om filmen Filmanmelderens ABC
Attributt Verdi
Spilletid 3t 8m (188 minutter)