Drowning by Numbers

Vi får besøk av den legendariske britiske filmskaperen Peter Greenaway og viser filmen som ga ham en pris i Cannes i 1988.

Peter Greenaways fjerde film fikk en svært splittet mottagelse blant anmelderne. Flere utropte den til et mesterverk, mens andre ble provosert av det de så på som hul konstruksjon, kald og skjematisk utspekulerthet og umotivert fråtsing i makabre detaljer. Greenaway forsvarer seg med at han ikke er interessert i psykologisk skildring, og i Drowning by Numbers er det den strenge formen som trer frem i forgrunnen, på bekostning av plot og karakterer. Det er strukturen som utgjør filmen.

Selv kalte Greenaway filmen en moralsk fortalt umoralsk fortelling med en sterk feministisk undertone, og utsagnet får gyldighet i og med at så godt som alle de mannlige karakterene dør i løpet av filmen. De tre kvinnelige karakterene – bestemor, mor og datter, som alle heter Cissie Colpitt, og dermed på det symbolske planet utgjør en og samme kvinne på tre forskjellige stadier av livet – drukner sine respektive menn i tur og orden, på forskjellige måter og uten spesielt edle motiver. Under falske løfter om seksuelle gjenytelser går den lokale rettsmedisineren Henry Madgett med på å registrere dødsfallene som ulykker. Madgetts sønn Smut er, som filmen selv, besatt av død, tall og spill. Spillene, med alle sine regler som er like strenge som meningen er ugjennomtrengelig, blir (mislykkede) forsøk på å beherske universet og systematisere kaoset ved hjelp av ritualer.

Filmen er gjennomført svart, så godt som alt – spill, tall, sex – har døden som eneste utgang. Men om filmen kan betraktes som en nedtelling til døden, så er den formelt sett en opptelling fra en til hundre. Drowning by Numbers er uhyggelig stramt komponert og sprengladet med symbolikk, og som vanlig boltrer den seg i kunsthistoriske referanser som det får bli opp til publikum å spore opp, for de som har glede av sånt. Den inntar likefullt en spesiell posisjon i filmskaperens totale produksjon, og i all sin pessimisme er den kanskje hans mest humoristiske.

Peter Greenaway

Greenaway kommer til Oslo i forbindelse med Regidagen 2018 3. mai, som arrangeres av NFI:LAB og Norske Filmregissører NFR. Han er opprinnelig utdannet maler, men beveget seg over til filmfeltet, der han markerte seg med ambisøse og kontroversielle filmer (Tegnerens kontrakt, Zoo, Kokken, tyven, hans kone og hennes elsker, Barnet fra Macon) som trakk avantgardistiske ideer og lingvistisk strukturteori inn i mainstream-filmen.

«Creation, to me, is to try to orchestrate the universe to understand what surrounds us. Even if, to accomplish that, we use all sorts of strategems which in the end prove completely incapable of staving off chaos.»​ Peter Greenaway
Teknisk informasjon om filmen Drowning by Numbers
Attributt Verdi
Spilletid 1t 59m (119 minutter)
Produsert Storbritannia/Nederland 1988
Regi Peter Greenaway
Skuespillere

Joan Plowright, Juliet Stevenson, Joely Richardson, Bernard Hill

Tale Engelsk
Tekst Norsk
Aldersgrense 15 år
Visningsformat 35mm

Forestillinger

  • Onsdag 02.05.2018 18:30 Tancred  

    Peter Greenaway i samtale med Jon Inge Faldalen.

  • Søndag 06.05.2018 20:15 Lillebil  
  • Fredag 11.05.2018 20:00 Lillebil  

Se mer av