Død snø

Det er på høy tid å markere tiårs-dagen i til denne moderne klassikeren.

Død snø har på de i ti årene som har gått siden premieren velfortjent opparbeidet seg status som en av de mest betydningsfulle norske filmene, ikke bare her hjemme, men også utenlands. Den var med på å åpne et internasjonalt marked for sjangerfilm fra Norge og banet vei for andre suksesser som Trolljegeren. Samtidig viste den at det nå var mulig å skape uavhengige vellykkede filmer, mye hjulpet av HD-revolusjonen som nå gjorde at hvemsomhelst kan i teorien plukke opp et kamera og med litt (eller mye) flaks lage et profesjonelt produkt, som i ytterste fall kan bli en blockbuster. I kjølvannet fulgte en bølge med sjangerfilmer, en bølge som fortsetter den dag i dag. Vi nevner i fleng titler som Rovdyr, The Thrill of a Kill, Hora, Huset, Skjult, O’Hellige Jul og kick-off filmen på årets festival Hodeløse forviklinger.

Regissør Tommy Wirkola hadde før dette allerede en hit i beltet, nemlig Tarantino-parodien, pastisjen og hyllesten Kill Buljo, da han startet opptakene for bursdagsbarnet. I ryggen var det da nystartede produksjonsselskapet Tappeluft Pictures, som utover de kommende årene presenterte ferske talenter og nye uttrykk gjennom filmer som Tomme Tønner og tv-serien Hellfjord. Med Harald Zwart på laget klarte man å skaffe et budsjett til å levere bøtter med blod og nazi-zombier i fri dressur.

På klassisk vis møter vi en vennegjeng på hyttetur et sted på Finnmarkskysten. Normalt sett ville varsellampene for utbrukte klisjeer lyse, men Wirkola og et lag med unge talenter redder seg mer enn godt nok inn med underholdende dialog, solide prestasjoner og sikker regi. Og mens man er inne på troper serveres vi i publikum nok en arketyp fra den moderne skrekkfilmen; den gamle mannen som advarer om ondskapen som lurer, utmerket portrettert av Bjørn Sundquist! Med det obligatoriske overstått leverer Wirkola en energisk blanding av lytehumor, splatterkomikk på høyde med det beste fra Sam Raimi og tidlig Peter Jackson. Alt leder mot en legendarisk zombiemassakre akkompagnert av Åge Aleksandersens hit «Min Dag». Som ikke det er nok, får vi også noen genuint skremmende scener som er blant de fremste gjort i norsk skrekkfilm.

Død snø ble etter premieren en hit som ikke bare appellerte til et hjemlig publikum. Filmen ble solgt til nært 48 land og åpnet dørene for en Hollywood-karriere for Tommy Wirkola som videre gjorde Hansel & Gretel: Witch Hunters og What Happened to Monday. Dørene åpnet seg også for flere av skuespillerne, deriblant Jeppe Beck Laursen som kan sees i Netflix-serien The Last Kingdom.

Med Död Snö visar norrmännen att dom är Skandinaviens okrönta skräckkungar. Det är bara att proppa ryggsäcken full med kexchoklad och apelsiner och ett och annat automatgevär och dra ut på tuuuuuuur. Rysarnytt, Sverige
Teknisk informasjon om filmen Død snø
Attributt Verdi
Spilletid 1t 30m (90 minutter)
Produsert Norge 2009
Regi Tommy Wirkola
Skuespillere

Vegar Hoel, Stig Frode Henriksen, Charlotte Frogner, Lasse Valdal, Evy Kasseth Røsten, Jeppe Beck Laursen, Jenny Skavlan, Ane Dahl Torp, Bjørn Sundquist, Ørjan Gamst

Tale Norsk
Tekst Utekstet
Aldersgrense 15 år
Visningsformat 35mm
Bildeformat 1.85:1
1.85:1

Forestillinger

  • Fredag 30.08.2019 22:30 Tancred  

Se mer av