Ildikó Enyedi

Ildikó Enyedis drømmebilder

Publisert: 18.08.2017 | Sist endret: 18.08.2017

Ungarske Ildikó Enyedi vant Gullbjørnen på Berlinalen i år, og gjorde med det et imponerende comeback. Vi viser alle spillefilmene hennes denne høsten, i tillegg til at vi får eksklusivt besøk av henne onsdag 13. september.

Tips sendt!

* = Påkrevd felt

Det fineste øyeblikket på filmfestivalen i Berlin i februar: Øynene til rådyrene i den ungarske filmen Om kropp og sjel, en helt usannsynlig romantisk komedie om økonomisjefen på et slakteri som faller for den kvinnelige kontrolløren som begynner der. Det viser seg at de drømmer den samme drømmen hver natt; de drømmer at de er rådyr som møtes ved et lite vann i en snødekt skog. De drikker fra elva sammen. Nesene deres møtes. «Vi ses i natt,» sier de når de går fra jobben.

Stilfullt

Om kropp og sjel virker som en instant classic, en fremtidig kultfilm. Den er nydelig utført i en minimalistisk, stilisert og veldig sanselig visuell stil, der små ansiktsbevegelser får stor betydning. Og intrigen, den skamløst frekke intrigen hvor de møtes som rådyr i hverandres drømmer, det er på en side like sprøtt som plotet i Being John Malkovich eller en film av David Lynch. Men Ildikó Enyedi gjør det så dempet og stilfullt at du uten reservasjoner kjøper dette snurrige premisset for filmen, som gir filmen allegoriske og nesten utenomjordiske kvaliteter.

Comeback

Om kropp og sjel er et comeback for Ildikó Enyedi som filmskaper. Det er hele 18 år (!) siden hennes forrige spillefilm, Simon magikeren – i mellomtiden har hun undervist i film i Budapest, samt at hun har regissert tv-serien «Terápia», som er den ungarske utgaven av «In Treatment». «Visningen i Berlin er lyset i enden av en fryktelig lang tunnel,» sa hun i forkant av premieren i Berlin. «Det betyr at jeg eksisterer igjen som filmskaper.»   Og det er det vel ingen tvil om at hun gjør, etter at Om kropp og sjel vant både Gullbjørnen og kritikerprisen i Berlin, og var et av de udiskutable høydepunktene på festivalen.

Om kropp og sjel, 2017, regi: Ildiko Enyedi

Surrealistisk

Ildikó Enyedi debuterte i 1989 med Mitt 20. århundre, en sprudlende original film om tvillingsøstrene Dora og Lili, som vokser opp hver for seg ved inngangen til 1900-tallet, hvor verden går gjennom radikale forandringer med tekniske innovasjoner som lyspæren, telegrafen og filmmediet. Filmen vant Gullkamera-prisen i Cannes, og ble både rost og kritisert for sin frie form, og det mange så som en «drømmeaktig logikk». Dette drømmeaktige og surrealistiske er noe som vil prege Enyedis filmer i årene som kommer. Det går imidlertid ti år før vi får se en film av Ildikó Enyedi på norske kinoer. Den finstemte Tamás og Juli var en del av prosjektet «2000 sett av…», hvor en rekke ledende filmskapere (Tsai Ming-liang, Hal Hartley, Walter Salles med flere) lagde filmer om årtusenskiftet. Året etter kom Simon magikeren, den lettere surrealistiske filmen om den synske Simon Magus, som skal hjelpe det franske politiet med en mordsak. Filmen fikk strålende mottakelse i norske aviser – «… byr på noen av årets mest fantastiske scener,» skrev Morgenbladet – og vant en rekke priser.

Vi er glade for å ønske Ildikó Enyedi velkommen tilbake. 

Lagre