Cinema Futures, 2016, regi: Michael Palm

Filmens fortid nåtid og fremtid

Publisert: 10.10.2017 | Sist endret: 17.10.2017

Vi feirer verdens filmarvdag 27. oktober med tre nye dokumentarer om filmhistorie og kinokultur.

Tips sendt!

* = Påkrevd felt

Film er en av våre yngste kunstarter – men også en av de rikeste. På litt over hundre år har en rivende ut- vikling funnet sted. Vi har gått fra eksperimentlystne entreprenører til pengesterke store studioer, fra stumfilm til lyd-film, fra manuell fargelegging til CGI, fra tysk ekspresjonisme til britisk gangsterfilm, fra den franske poetiske realismen til anime, fra Lillian Gish via Ingmar Bergman til Apichatpong Weerasethkul og Sofia Coppola, og fra nitratfilm til krypterte datafiler. Store deler av filmhistorien er bevart, primært i filmarkiv spredd utover hele verden. Men noe har gått tapt, av ulike grunner. En årsak er at man ikke forsto verdien av disse objektene, en annen er at filmene var laget av brennbart materiale som ofte ble oppbevart feil.

Den digitale filmens tidsalder

I og med overgangen til den digitale filmens tidsalder, opplever vi igjen at deler av filmhistorien blir borte, om enn av andre grunner. En av dem er så banal som at digital maskinvare fort blir utdatert. En annen årsak er at digitale filer kan være vanskeligere å lagre! Vi vet heldigvis mye bedre nå hvor viktig det er å ta vare på filmarven, og det jobbes på spreng med å digitalisere og preservere analogt materiale. Men filmarven blir irrelevant hvis den ikke tilgjengeliggjøres, og det er her institusjoner som Cinemateket kommer inn i bildet. Vår oppgave er å formidle og refortolke filmhistorien og la nye publikummere oppleve filmens magi, også i analoge formater.

Vår audiovisuelle hukommelse

Det var i 2005 at UNESCO tok initiativ til en dag som skulle brukes til å sette fokus på vår audiovisuelle hukommelse, øke bevisstheten om filmarven og viser hvordan en levende filmhistorie bidrar til å skape en mer vital filmkultur. Vi markerer dagen med tre dokumentarer som tar for seg nettopp disse aspektene. Dawson City: Frozen Time er en dokumentarfilm som både forteller om tidlig filmdistribusjon og den delen av filmhistorien som har gått tapt, eller som vi bare har fragmenter av. 66 kinos tar oss med på en reise i det tyske kinolandskapet og lar oss møte noen av de menneskene som med stort engasjement jobber for å skape kino-opplevelser hver dag. Cinema Futures er en detaljert gjennomgang av hvilke utfordringer vi faktisk står overfor i dag med tanke på bevaring av filmarven i en digital tidsalder. Hvilken filmfremtid går vi i møte, vi som tar vare på filmene, vi som formidler filmene – og ikke minst du som filminteressert publikummer?