Robert Frank filmserie

Robert Frank-filmserie

Publisert: 14.08.2017 | Sist endret: 21.08.2017

"I have nothing to reveal - it's all in the work (I hope)!" Historien om Robert Frank er historien om fotografen som i mer enn 50 år har hatt en visjon om hva fotografi kan være, og brutt alle regler for hvordan det skal gjøres. Vi byr på en meget eksklusiv serie med filmer av og om Robert Frank

Tips sendt!

* = Påkrevd felt

Hans bok fra 1958, «The Americans», var så banebrytende at det tok ti år før resten av bransjen innså hva Frank hadde gjort, og den regnes i dag som kanskje den viktigste fotoboken publisert om USA. Ut i fra to års reise på kryss og tvers i USA og nesten 28.000 fotografier, valgte Frank ut 83 enestående bilder, som hvert for seg fortalte en historie om et Amerika bak glansbildet.

Ikke lenge etter gjorde Frank sin første film, Pull My Daisy, skrevet av Jack Kerouac og co-regissert av Alfred Leslie. Allerede her ser vi hvordan Frank skulle tilnærme seg filmen, i en blanding av dokumentar og fiksjon mikses improviserte øyeblikk med velregisserte scener, og det er de store temaene som behandles – som meningen med livet og kunstens betydning. Hans store skare av kunstnervenner befolker filmene og gjør dem til levende kunstverk.

Pull My Daisy, 1959, regi: Robert Frank

Som han selv sier i dokumentaren Don’t Blink – Robert Frank: «I’m only interested in those who walk the edge of the road».  Slik blir også hans etterhvert omfattende filmografi et bilde på den amerikanske avantgardens utvikling, med særlig vekt på beat-generasjonen og dens avleggere.

Jakt på sannheten

Ingen av filmene hans er lett tilgjengelige, men særlig vanskelig å få sett er naturligvis Rolling Stones-dokumentaren, Cocksucker Blues fra 1972, som etter en rettsordre aldri er blitt offentlig tilgjengelig og som bare kan vises noen få steder i verden hvert år. Likevel er disse filmene en stor del av hans virke og essensielle for å forstå Franks livsverk. Et liv preget av et intenst ønske om ikke bare å dokumentere, men om å gå i dybden av det han retter kameraet mot – om det så er med et fotoapparat eller et filmkamera. Derfor er hans senere karriere preget av manipulasjon av objektene, hvor ethvert virkemiddel er tilsynelatende tatt i bruk for å fravriste objektet mening. Særlig ser man en utstrakt bruk av fotomontasjer og collager, men også inkorporering av ord og symboler er for Frank viktige elementer i hans jakt på sannheten – kunstens egentlige oppgave.

Vi viser Laura Israels glitrende dokumentar Don’t Blink – Robert Frank, tre av hans korte filmer, spillefilmen Candy Mountain og Stones-dokumentaren Cocksucker Blues. Til sammen skulle dette gi et godt innblikk i et rikt kunstnerliv og i en kompromissløs kunster som fortsatt er aktiv i en alder av 92 år.

Lagre