Paraplyene i Cherbourg

Paraplyene i Cherbourg
Regi: Jacques Demy

Tips sendt!

* = Påkrevd felt

Filmfakta

Original tittel:
Les parapluies de Cherbourg
Nasjonalitet:
Frankrike
Produsert:
1964
Regi:
Jacques Demy
Språk:
Fransk
Tekstet:
Norsk
Spilletid:
1t 31min
Med:
Catherine Deneuve, Nino Castelnuovo, Anne Vernon, Ellen Farner, Marc Michel

Paraplyene i Cherbourg er en musikal utenom det vanlige. Jeg blir aldri lei av Michel Legrands velkomponerte og funky 60-talls jazz, og Jacques Demys fargerike produksjonsdesign. Denne filmen suger deg inn i en rytme og en verden du har lyst til å følge, gjennom en av tidenes mest såre kjærlighetshistorier vist på film.

Å få være med og ta del i den 60-talls romantiserte, franske havnebyen Cherbourg, er rett og slett en opplevelse i seg selv. Fargene i filmener sterke og oppsiktsvekkende, og det sies at Demy fikk malt store deler av Cherbourg til akkurat denne filmen. I hver eneste gate, på hvert eneste sted, og hvert eneste rom er farger nøye planlagt og satt sammen. Fra tapetene på veggene til maten de spiser. Bare dette er en grunn til å se denne filmen på kinolerretet.

Catherine Deneuve utviser det talentet som har gjort henne til denstore stjernen hun er i dag. Hennes såre og klare øyne taler så klart. Paraplyene i Cherbourg er den andre filmen Michel Legrand gjorde sammen med regissør Demy etter Lola. De som har sett den, vil gjenkjenne at den unge rike frieren Roland er den ulykkelige forelskede beileren i Lola. Her får vi altså følge hans skjebne videre, en vittighet for dem som har sett Lola før. Legrand har gitt oss det hemmelige kluet at Roland nemlig synger på samme tone som musikken i Lola.

Paraplyene i Cherbourg er proppet med små kuriositeter, noe som gjør filmen enda mer verdt å se, ved siden av den tragiske kjærlighetshistorien,som får enhver kvinne og mann som har vært forelsket til å vri opp lommetørkleet under filmhistoriens vanskeligste farvel på perrongen. Denne filmen drømmer jeg om å se på ordentlig stort lerret, med ordentlig god lyd!            

Erle Bruun

Kommentarer

/ Alle kommentarer