DEFA 70 - ikke bare et spørsmål om format

Publisert: 24.08.2017 | Sist endret: 24.08.2017

70mm-festivalen på Cinemateket er en unik mulighet til å dra på en oppdagelsesreise i 70mm-filmens historie på den andre siden av jernteppet – i Øst-Tyskland. DEFAs filmhistorie var aldri apolitisk. Film var i Øst-Tyskland en naturlig forlengelse av det politiske apparatet.

Tips sendt!

* = Påkrevd felt

 Filmkunsten ble forstått som en ideologisk og kulturfremmende institusjon underlagt kommunistpartiet og dets administrative hierarkis absolutte ledelse. Motivet for et frivillig besøk på kino var det samme i øst som i vesten: Ønsket om å bli underholdt. Men utover 60-tallet falt besøket også her, takket være fjernsynets inntog.

Øke populariteten til kinoene

DEFAs 70mm-prosjekt var å øke kinoens popularitet ved hjelp av den storslagne 70mm-teknologien. Å produsere og vise film på dette nivået betydde internasjonal anerkjennelse og oppmerksomhet rundt den øst-tyske planøkonomien, men var også et tungt løft for et ikke spesielt rikt land. Noe som fikk denne vitsen til å sirkulere i det øst-tyske filmmiljøet:

 “...Only the big nations with the letter U in their name have used the most ornate expensive 70mm technology for the production of movies – the US, the USSR and OUR GDR...”

Uansett kan det være liten tvil om at det er mennesker med en sterk pasjon for filmkunsten som har skapt disse filmene, og de representerer en viktig del av både øst-tysk filmhistorie og 70mm-filmens livsløp.  4 DEFA 70mm-produksjoner med 6-kanals lyd vil bli vist under festivalen på Cinemateket:

DEFA 70

(1967, regi/foto: Werner Bergmann, 33min)
Filmet i 1965/66, hvor man blandet det eksperimentelle med dokumentariske elementer og fiksjonselementer for å introdusere 70mm-teknologien. Den blir også regnet som en forstudie for Konrad Wolfs prestisjeprosjekt Goya. Ble vist som forfilm til den russiske storfilmen Krig og fred.

Goya – oder der arge Weg der Erkenntnis (Goya)

Goya, 1971, regi: Konrad Wolf

(1971, regi: Konrad Wolf, foto: Werner Bergmann, Konstantin Ryshow)
En ukonvensjonell adapsjon av Lion Feuchtwangers roman om den spanske hoffmaler Francisco de Goya. Filmen fokuserer på kunstnerens rolle og status i maktens korridorer og er skrevet av Angel Wagenstein. Dette var det største, mest ambisiøse og dyreste prosjektet i DEFAs fiksjonsfilmhistorie. Opprinnelig ønsket de å produsere filmen i samarbeid med vestlige partnere, men når det ikke gikk, fikk de med seg det russiske studioet LENFILM som co-produsent. Les mer og kjøp billetter

Signale

Signale - Ein Weltraumabenteuer, 1970, regi: Gottfried Kolditz
(1970, regi: Gottfried Kolditz, foto: Otto Hanisch)

Signale er en episk science fiction, som forsøker å representere morgendagens verden, livet og arbeidet i rommet, som et alternativ til vestens fremstillinger i genren. Filmen er basert på boken «Asteroidenjäger» («Asteroidejegeren») av den øst-tyske science fiction-forfatteren Carlos Rasch i en co-produksjon med Film-Polski, Polen. Både effektene og det visuelle er ikke langt unna 2001 – A Space Odyssey. For foto og spesialeffektene fikk filmen hovedprisen på UNIATEC 1971 i Paris. Subharchord, et helt unikt øst-tysk elektronisk instrument, ble benyttet til både filmmusikken og lydeffektene. Les mer og kjøp billetter

Du bist Min

Du bist Min
(1969, regi: Annelie & Andrew Thorndike, foto: Ernst Oeltze o.a.)

Historien om DEFA 70mm begynte med et gedigent dokumentarfilmprosjekt – Tyskerne. En poetisk, visuelt slående og tungt politisk film om det virkelige tyske miraklet – eksistensen og legitimiteten til DDR som en del av den tyske kulturhistorien. Man filmet i både Øst- og Vest-Tyskland med spesielt innleide filmfotografer etter flere års forberedelser. Filmen ble ferdig i 1968, men denne versjonen ble ikke godkjent for visning. I etterkant av begivenhetene i Praha denne våren endret den politiske linjen seg i forhold til Vest-Tyskland. Partiet forlangte radikale endringer i filmen og Thorndike-paret hadde lite annet valg enn å godta dette. Dermed forsvant store deler av materialet fra Rhinen, Ruhr, Hamburg og Hameln med mere.

Gjennom et nytt kommentarspor, en fiks montasje av det historiske materialet og innklipte bilder av «det sosialistiske miraklet», ble filmen en hyllest til DDR og dets 20-årige utvikling.

Fortsatt viser filmen restene av et storslått panorama, med forførende vakre bilder og imponerende flyfoto, akkompagnert av sentimentale dagboksnotater.  Filmen hadde sin premiere ved filmfestivalen i Moskva 1969 og ble der hedret med en spesiell pris. Les mer og kjøp billetter

Fjernsynet overtok plassen

Totalt produserte DEFA syv fiksjonsfilmer og tre dokumentarer på 70mm før produksjonen ble stoppet i 1974 av finansielle årsaker. De politiske styresmaktene foretrakk nå å bruke pengene på fjernsynet i stedet for på film, som sitt foretrukne medium for ideologisk påvirkning på massene.

 Alle fire filmer fra DEFA under festivalen blir vist med tysk tale og engelsk undertekst.

(Skrevet av Ingolf Vonau, Berlin, 2017)

defa70