The Man Who Wasn't There

The Man Who Wasnt There, 2001, regi: Joel og Ethan Coen

I samarbeid med Foreningen Norske Filmfotografer og IMAGO – den europeiske føderasjonen for filmfotografer, har vi gleden av å invitere til et eksklusivt møte med en av de filmfotografene vi setter aller høyest, Roger Deakins, som de fleste først og fremst vil forbinde med filmene til Coen-brødrene – han har filmet tolv av dem, fra Barton Fink til Hail, Ceasar!.

Tips sendt!

* = Påkrevd felt

Filmfakta

Aldersgrense
15 år
Nasjonalitet:
USA
Produsert:
2001
Regi:
Joel og Ethan Coen
Format:
35mm
Språk:
Engelsk
Tekstet:
Norsk
Spilletid:
1t 56min
Med:
Billy Bob Thornton, Frances McDormand, Michael Badalucco

Samarbeidet med Coen-brødrene ville alene sikret Deakins en plass blant de største, men når han i tillegg står for foto på storfilmer som The Shawshank Redemption, Dead Man Walking, Kundun, The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford, Revolutionary Road, Skyfall og Dennis Villeneuve-filmene Prisoners og Sicario (samt den kommende Blade Runner 2049), er det ikke tvil om at han er en av de ledende på sitt felt. Deakins har vært nominert til Oscar for beste foto hele tretten ganger.

Møt Deakins fredag 26. mai!

Vi gleder oss til å høre om hans erfaringer som filmfotograf når han kommer til oss fredag 26. mai i forbindelse med visningen av Coen-brødrenes The Man Who Wasn’t There, som Deakins regner blant sine fineste prestasjoner.

«I would say a number of sequences in The Man Who Wasn’t There are cinematically as good as it gets,» sa Deakins til IndieWire i 2014. «The sequence I remember most is when Billy Bob Thornton’s character is taking his wife home after the party with the pig. He’s putting his wife to bed, they’re coming home at night and he’s telling us, the audience, in a voiceover how he met her and how they got together as a couple, which is really sad. And then the phone rings, and he picks up the phone and it’s Dave, the guy his wife Marge is having an affair with. He goes to meet Dave in his store, at night, and he gets there and murders Dave, and then he gets back in his car and drives home. He comes back in the house, sits on the bed with Marge, and then he continues the story he’s been telling of how he met Marge before he went and committed the murder. To me it’s a really brilliant piece of filmmaking. Things like that stand out but it’s not because of my role or cinematography or a particular shot; the whole mood and the sadness, it’s cinema, you can’t actually explain it because it’s pure cinema. It makes you feel and think something only cinema can do.»

Deakins vant en lang rekke priser for The Man Who Wasn’t There, inkludert American Society of Cinematographers. 

Kommentarer

/ Alle kommentarer