Splice

Splice, Kanada/Frankrike/USA 2010, regi: Vincenzo Natali

Aisthesis fokuser på møtet mellom film og filosofi, og arrangeres i samarbeid med studenttidsskriftet Filosofisk supplement. Tirsdag 16. mai holder Anna Smajdor et foredrag etter visningen av Vincenzo Natalis Splice (2009).

Tips sendt!

* = Påkrevd felt

Filmfakta

Aldersgrense
15 år
Nasjonalitet:
Kanada/Frankrike/USA
Produsert:
2010
Regi:
Vincenzo Natali
Format:
35mm
Språk:
Engelsk
Tekstet:
Norsk
Spilletid:
1t 48min
Med:
Adrien Brody, Sarah Polley, Delphine Chanéac

Anna Smajdor er assosiert professor i praktisk filosofi ved Universitetet i Oslo. Arbeidet hennes fokuserer på etiske spørsmål knyttet til medisin, innovasjon og livsvitenskap. Foredraget er på engelsk og varer i 30 minutter.

Etiske utfordringer

To briljante forskere, et komplisert prosjekt med potensielt enorm økonomisk verdi, en langsom utglidning av etiske grenser, en kombinering av menneske- og dyre-DNA – Splice ble i sin tid avskrevet som ren skremselspropaganda. Likevel er det slett ikke sikkert den er så langt ute som mange filmkritikere trodde. I dag er det standard praksis å bruke menneskelig DNA i kombinasjon med forsøksdyr, som regel mus, for å studere sykdommer og lete etter kurer. Genterapi, kloning og stamcellebehandling beveger seg fremover med stormskritt og krever alle en etisk grenseoppgang. Splice setter kanskje ting på spissen, men det er et utmerket utgangspunkt for en diskusjon.

Science and ethics

Splice follows a pair of scientists as they embark on an illicit experiment, mixing animal and human DNA. The rupture of distinctions between human and animal, male and female, scientific detachment and emotional involvement, raises pressing ethical questions. Is it wrong to use scientific knowledge to create new forms of lifes? What moral status does a human animal hybrid have? Do «scientific» virtues conflict with morality? To answer these questions, we must ask whether the boundaries and categories by which we define our lives are mere human constructs, or whether they hold intrinsic value. I will discuss the ways in which Splice responds to these philosophical questions, showing that the film is premised on a number of implicit assumptions as to which categories are or should be immutable.


Kommentarer

/ Alle kommentarer