Tom Gunning and Paul Kaiser on Framing, Re-framing and Un-Framing

Ulysses in the Subway, 2016, regi: Paul Kaiser, Marc Downie, Ken Jacobs & Flo Jacobs

På dette arrangementet av Institutt for medier og kommunikasjon, UiO, vil Tom Gunning fra University of Chicago og filmskaper Paul Kaiser diskutere levende bilder og overgangen fra klassisk film til grenseløs og interaktiv virtuell realitet. Arrangementet inkluderer Norgespremieren av 3D-filmen UIysses in the Subway (2016).

Tips sendt!

* = Påkrevd felt

Filmfakta

Aldersgrense
9 år
Regi:
Diverse
Spilletid:
3 timer (foredrag og filmvisning)

Med prosjektet “Framing, Re-Framing, and Un-Framing Cinema—inventing methods for measuring, investigating, and creating film in the emerging age of virtual reality,” har Gunning og The OpenEndedGroup undersøkt og intervenert i aktuelle endringer innenfor bevegelige bilder, fra billedrammen i klassisk film til den immersive, rammeløse interaktiviteten som er premissbærende for virtuell virkelighet. Prosjektet ble utviklet med støtte fra Andrew Mellon Collaborative Fellowship for Arts Practice ved the Grey Center for Arts and Inquiry, et forskningssenter ved University of Chicago som legger til rette for eksperimentelle samarbeid mellom kunstnere og akademikere.

Ulysses in the Subway

I presentasjonen på Cinemateket, skal Gunning og Kaiser dele noen erfaringer fra dette banebrytende prosjektet. Tom Gunning holder en forelesning i forkant av den norske premieren av 3D-filmen Ulysses in the Subway (2016), som er laget i samarbeid med de eksperimentelle filmskaperne Ken og Flo Jacobs. Screeningen etterfølges av en samtale mellom Gunning og Kaiser.

Seminarprogram:

14:30-14:35 Velkomst
14:35-15:35 Tom Gunning
15:35-15:45 Pause
15:45-16:45 Ulysses in the Subway
16:45-17:30 Samtale mellom Tom Gunning og Paul Kaiser

Seminaret er gratis og åpent for alle. Det er mulig å kjøpe 3D-briller for 25 kr fra Cinemateket, men vi anbefaler å ta med egne 3D-briller ved anledning!

Om Tom Gunning

Tom Gunning er professor i filmhistorie ved avdelingen for kunsthistorie, film og medievitenskap på Universitetet i Chicago. Han har forfattet flere bøker, der i blant  D.W. Griffith and the Origins of American Narrative Film (University of Illinois Press) og The Films of Fritz Lang; Allegories of Vision and Modernity  (British Film Institute). Gunning var nylig medforfatter for bildeboken The Fantasia of Color in Early Cinema, i samarbeid med the Eye Museum in Amsterdam. Han har publisert over 150 artikler om tidlig film, film historie og teori, avantgardefilm, sjangerbegrepet og forbindelsen mellom film og modernitet. For tiden arbeider Gunning med en bok om oppfinnelsen av bevegelige- og projiserte bilder, i tillegg til et teaterprosjekt ved California Institute of the Arts basert på Fantômas, en banditt-figur som ble popularisert i fransk populærkultur ved overgangen til 1900-tallet.

Om OpenEndedGroup

OpenEndedGroup består av to digitale kunstnere: Marc Downie og Paul Kaiser. Pionerarbeidet deres innen digital kunst kombinerer i hovedsak tre signatur-elementer: ikke-realistisk 3D-rendering; innlemmelse av kroppen gjennom motion-capture eller relaterte teknikker; autonome kunstverk assistert eller regissert av kunstige intelligenser. Alltid i samarbeid og på tvers fagområder, beveger de seg inn og ut av etablerte felt uten hensyn til foruteksisterende strukturer, i søken etter nye måter å fange verden. I løpet av det siste tiåret har de skapt kunst for varierte medier og omgivelser: fasader, gallerier, dans, scenekunst og film. Arbeidene deres benytter mangfoldige materialer – tegning, film, motion capture, fotografi, musikk og arkitektur.

Seminaret er organisert av Atelier Nord og forskningsgruppen Medieestetikk ved Institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo.

 

 

 

 

Kommentarer

/ Alle kommentarer