The Human Surge

Etter verdenspremieren på Locarno Filmfestival i 2016, der The Human Surge fikk både pris for beste debutant og prisen for beste film i Filmmakers of the Present-programmet, har filmen blitt vist i Toronto, New York, og som åpningsfilm i Kritikeruken i Berlin. Før Oslo rekker den en visning på Tate i London.

Tips sendt!

* = Påkrevd felt

Filmfakta

Original tittel:
El Auge Del Humano
Aldersgrense
15 år
Nasjonalitet:
Argentina
Produsert:
2016
Regi:
Eduardo Williams
Format:
DCP
Språk:
Spansk og Portugisisk
Tekstet:
Engelsk
Spilletid:
1t 37min
Med:
Sergio Morosini, Shine Marx, Domingos Marengula, Chai Fonacier

Den unge argentinske regissøren Eduardo Williams blir hyllet for sin eksperimentelle, dels realistiske, dels abstrakte filmstil, og beskrives som årets mest nyskapende og beste debutant. Williams har studert film i Buenos Aires, og samtidskunst i Frankrike, og har utviklet sin egen stil gjennom fire ambisiøse kortfilmer, to av dem vist i Cannes, og samlet på Cinémathèque Française i Paris.

I The Human Surge er mennesker overalt, i en konstant bevegelsen gjennom tre kontinenter som skifter strøkent mellom rom og perspektiv. Grenser viskes ut, organisk og menneskeskapt skilles ikke lenger, men smelter sammen i et sømløst søkende blikk. Filmen har blitt sammenlignet med Enter the Void, med sine flytende bevegelser og nesten umulige reiser i rom.

Filmen starter i Buenos Aires, Argentina. En ung mann vandrer gjennom et oversvømt område. Vandringen bringer tar oss med til en gjeng gutter som leker med et webkamera og tilbyr sexleker for små summer av økonomiske tilskudd. Alt er i bevegelse, ofte små grupper samlet, ting skjer samtidig, kameraet, eller kikkeren, publikum utfordres når regissøren ikke alltid velger hva du skal se, hvor du skal feste blikket. Overgangene mellom Buenos Aires, Maputo i Mocambique og Bohol i Filippinene er særdeles kreativt løst. Likeså den unike avslutningen. Filmen må sees! Og best på stort lerret.»

«It allows me to avoid the absolute hegemony of words. For communication, thoughts, feelings and almost everything that we believe identifies us. This film comes from my need to move towards curiosity and the discovery of other realities and fantasies.»

Tommy Lørdahl

Kommentarer

/ Alle kommentarer