Laila

Laila, 1929, Regi/Dir: George Schnevoigt

Håvard Gressum Antonsen er Cinematekets nye stumfilmpianist. Han bred erfaring som improvisasjonsmusiker, blant fra Det Andre Teatret, der han spilt fast de siste tre årene. Håvard skal vikariere for Kjetil Schjaner Luhr i hele 2017, og du vil kunne høre ham spille ved stumfilmkonsertene på Cinemateket og Barnas cinematek.

Tips sendt!

* = Påkrevd felt

Filmfakta

Nasjonalitet:
Norge
Produsert:
1929
Regi:
George Schnéevoigt
Format:
35mm
Språk:
Stum med pianoakkompagnement
Tekstet:
Norske mellomtekster
Spilletid:
2t 40min
Med:
Mona Mårtenson, Tryggve Larsen, Harald Schwenzen, Peter Malberg, Cally Monrad, Henry Gleditsch

I løpet av to timer og førti minutter opplever vi her all den dramatikk og de sterke følelser som den sene stumfilmen er så velegnet til å formidle. Det velstående kjøpmannsekteparet Lind har endelig fått barn og må dra den lange veien til kirken for å døpe jenta når vinteren er på sitt kaldeste. Underveis blir de angrepet av en ulveflokk og barnet faller av sleden under den ville ferden som følger. Alle tror barnet er fortapt, men samen Jåmpa finner barnet, som blir oppdratt av den mektige reineieren Aslak Laagje. Dermed er det duket for store følelser, konflikter og kjærlighet innrammet av en praktfull natur.

 

Laila er et episk anlagt actiondrama som fortsatt oppleves som både gripende og spennende. Filmen har flere imponerende godt lagde actionsekvenser, og den dramatiske finnmarksnaturen danner en perfekt ramme for den melodramatiske handlingen.

 

Lenge hadde ikke Laila den statusen i norsk filmhistorie den utvilsomt fortjener, noe som skyldtes at den knapt var mulig å se i sin opprinnelige form. Lenge ble den vist i feil hastighet, og et finstemt drama som Laila blir ufrivillig komisk dersom den vises som fortfilm.


Laila var den første norske filmen av internasjonalt format; den største og mest påkostede produksjonen så langt. Regissør er danske George Schnéevoigt, som hadde fotografert Carl Th. Dreyers Prästänkan og Du skal ære din hustru- I tittelrollen møter vi Mona Mårtenson, som hadde vakt oppsikt i Mauritz Stillers Gösta Berlings saga fem år tidligere.

 

Kommentarer

/ Alle kommentarer