Rashomon

Rashomon, 1950, regi: Akira Kurosawa

En av de filmene som virkelig satte japansk film på kartet her i vesten, var Rashomon av Kurosawa. En elegant oppvisning i virtuos fortellerkunst på et nivå som svært sjelden blir nådd den dag i dag og et viktig bidrag til å forstå hva film kan være.

Tips sendt!

* = Påkrevd felt

Filmfakta

Original tittel:
Rashômon
Aldersgrense
15 år
Nasjonalitet:
Japan
Produsert:
1950
Regi:
Akira Kurosawa
Format:
dcp
Språk:
Japansk
Tekstet:
Norsk
Spilletid:
1t 28min

En kveld sitter noen reisende i ly for regnet og forteller den tragiske historien om hvordan samuraien Takehiro døde. Etter hvert viser det seg at alle har sin egen versjon av hva som skjedde, til og med samuraien selv får slippe til med sin historie, gjennom et medium. Filmens store styrke er ikke hvordan mordgåten løses, men hvordan de ulike karakterene viser frem sin personlighet i sine fortellinger. Vesentlige sider av både menneskenaturen og japansk kultur blir berørt, uten at filmen føles tung eller konstruert.

Film uten fasitsvar

Rashomon er en gåte som filmskaperen ikke gir noe fasitsvar på, og er derfor en film det er mulig å vende tilbake til på ny. Selv om filmen går tilbake til de samme hendelsene flere ganger, gjør spenningen i de forskjellige nyansene i fortellingene at det ikke et øyeblikk virker repetitivt eller kjedelig. Her må også kameraarbeidet til mesterfotograf Kazuo Miyagawa roses. Hans flyt og komposisjoner er mye av grunnen til at filmen har fått sin poetiske dimensjon. Ozu, Mizoguchi, Ichikawa og Kurosawa - alle de kjente japanske filmskaperne brukte Miyagawa flittig. Ikke ufortjent stakk Rashomon av med både gulløven i Venezia og Oscar for beste utenlandske film.

Kommentarer

/ Alle kommentarer