En liten film om kjærlighet

En liten film om kjærlighet, 1989. Regi: Krzysztof Kieslowski

Kikkermotivet er gjennom tidene behørig behandlet på film. Vi er selvfølgelig selv kikkere der vi sitter i kinosalen og ser på fremmede i mer eller mindre kompromitterende situasjoner. Når filmens hovedperson selv er kikker, får vi en dobbel stimulering av denne trangen, ettersom vi deltar i to intime situasjoner samtidig.

Tips sendt!

* = Påkrevd felt

Filmfakta

Original tittel:
Krotki film o milosci
Aldersgrense
15 år
Nasjonalitet:
Polen
Produsert:
1989
Regi:
Krzysztof Kieslowski
Format:
35mm
Språk:
Polsk
Tekstet:
Norsk
Spilletid:
1t 24min
Med:
Grazyna Szaoplowska, Olaf Lubaszenko, Stefania Iwinska

19-årige Tomek i En liten film om kjærlighet er en kikker. Han tilbringer kveldene ved soveromsvinduet med et teleskop som han har rettet mot leiligheten til Magdalene, en vakker og seksuelt aktiv kvinne i 30-årene som bor over gaten. Tomek, selv en sjenert og innadvendt gutt, vet når hun kler av seg for kvelden, når hun kommer hjem med sine ulike sexpartnere, og han utvikler etterhvert en heftig forelskelse. I blant ringer han til henne uten å si noe, leser posten hennes på postkontoret hvor han jobber, og leverer melk til henne om morgenen. Når han får anledning til å prate med henne for første gang, forteller han at han har spionert på henne. Hennes første reaksjon er sinne og avsky, men hun blir senere klar over at den unge gutten har gjort dette fordi han oppriktig tror at han elsker henne. Nå er det hun som fatter interesse for ham.

Camera follows actors

Denne historien om ensomhet og desperasjon fortelles usentimentalt og nøkternt. Kieslowski samarbeidet med fotograf Witold Adamek på En liten film om kjærlighet. Adamek lar fargene florere og skifter gjerne mellom tradisjonelle innstillinger og mer dokumentariske teknikker for å skape bevegelse og en sterk følelse av nærvær. Heller enn at skuespillerne flytter seg fra tapebit til tapebit på gulvet i nøye planlagte formasjoner, virker det som om kamera følger skuespillerne (og ikke omvendt) med kontinuerlige endringer og tilpasninger i bildeutsnitt og fokus. Filmspråket har med andre ord ikke mainstreamfilmens «usynlige sømmer» – kamera er mer eksplisitt tilstede i rommet. Den utstrakte bruken av nærbilder og spillet mellom lys og skygge er også svært ekspressivt, og bidrar til å skape stemning og å få frem spenningen i forholdet mellom Tomek og Magdalene.

Polske mestere

Under denne tittelen presenterer vi et utvalg klassikere fra de meget fruktbare siste 70 årene av polsk filmproduksjon.

Nytt billettsystem

Vi holder på å bytte til et nytt billettsalgssystem. På grunn av tekniske utfordringer, har dette vist seg å ta lenger tid enn planlagt. Frem til det nye billettsystemet er på plass, kan du enten reservere billett (billett@nfi.no) eller kjøpe billett i billettluka.

 

Kommentarer

/ Alle kommentarer