Øyeblikket

Øyeblikket, 1977, regi: Sverre Udnæs

Øyeblikket er filmversjonen av Udnæs eget teaterstykke «I dette hvite lyset», som også ble satt opp som radioteater. Her møter vi maleren Kai på jakt etter sin kone, som brått og uten å fortelle hvorfor, forlot ham etter to års ekteskap. I løpet av en lang juli-aften og natt møtes de fire karakterene, alltid kun to og to, til verbale dyster.

Tips sendt!

* = Påkrevd felt

Filmfakta

Nasjonalitet:
Norge
Produsert:
1977
Regi:
Sverre Udnæs
Format:
35mm
Språk:
Norsk
Tekstet:
Utekstet
Spilletid:
1t 44min
Med:
Tore Segelcke, Henny Moan, Kjersti Døvigen, Jon Eikemo

Relatert

Vi opplever for tiden noe ustabilitet på systemet for salg av billetter på nett (cinemateket.no og filmweb.no). Dersom du opplever problemer, kan du i stedet reservere billetter ved å sende en e-post til billett@nfi.no

I e-posten må du gi oss følgende opplysninger:

  • Film
  • Dato/tidspunkt

Ved reservasjon per e-post vil du få et referansenummer tilsendt på e-post, som du oppgir ved henting av billettene. Opplys samtidig om hva slags type billetter du ønsker (medlem/ikke medlem). Betaling ved henting.

Synopsis

Det er i dag nesten vanskelig å se Sverre Udnæs’ andre film for kino uten at tankene motvillig blir trukket i retning av Bergman. Motvillig, fordi Øyeblikket er en helt egenartet skapning i den norske filmfaunaen og står så ettertrykkelig på egne ben at å trekke Udnæs inn i Bergmans lange skygge føles dypt urettferdig. Likevel vil slike lukkede kammerspill, hvor et fåtall karakterer lukker seg helt inn i sine egen følelsesverden og krysser sverd med velformulerte replikker, uvegerlig bli sammenlignet med mesteren av denne filmformen. Den kanskje største forskjellen er hvordan dette blir iscenesatt, den ekstreme bruken av det visuelle som et fortellergrep. Da særlig lys og mørke, hvor karakterene glir ut og inn av skyggene som jaktende haier for å avlevere sine små stikk til hverandre. Hele tiden sirklende rundt årsaken til problemene, aldri rett på og aldri uvesentlig.   På samme måte bidrar de lange tagningene, hvor kameraet hele tiden følger de rastløse karakterene hvileløst rundt i de lukkede rommene, til en helt egen stemning, der også fargepalett, dekor og fokus har sine distinkte særpreg.

Til beundring og forargelse

Dessverre er Udnæs i dag på det nærmeste forsvunnet fra den norske offentlighet, selv om han ofte er blitt karakterisert som vår største dramatiker siden Ibsen. Hans to filmer viste også et enormt potensiale og produsenten Egil Monn-Iversen uttalte:

«Jeg mente vi i Udnæs hadde en filmbegavelse på nivå med svenskenes Widerberg og Troell. Det var synd at han ikke fikk gjort mer.»

I sin lange karriere hos NRK gjorde han en rekke produksjoner på 60- og 70-tallet, særlig som instruktør for fjernsynsteateret. Mange av disse var basert på hans egne manus, og vakte både dyp beundring og stor forargelse, som fjernsynsteaterets dristige produksjoner ofte gjorde. Mesteparten av Sverre Udnæs livsverk får vi håpe er trygt bevart i NRKs arkiver, og er vi riktig heldige kan hende de etter hvert blir tilgjengelige også…

Kommentarer

/ Alle kommentarer